چگونه صفحات سایت را از نتایج گوگل حذف کنیم؟

چگونه صفحات سایت را از نتایج گوگل حذف کنیم؟

کنسول جستجوی گوگل ابزار های بسیار مفید و جالبی را بصورت رایگان در اختیار وب مستران قرار داده که از طریق آن امکان مشاهده اطلاعات آماری دقیق از تعداد کلیکها، کلمات کلیدی که از طریق آنها بازدید کنندگان به سایت هدایت شده اند، خطاهای موجود در سایت و … را بتوان مشاهده کرد. در اوایل سال میلادی جاری گوگل ابزار جدید را به کنسول جستجوی خود اضافه کرد. این ابزار که removals نام دارد ، که به منظور انجام ۳ کاره ؛ حذف یک صفحه از گوگل ، مشاهده گزارش محتوای قدیمی و گزارش محتوا برای بزرگسالان راه اندازی شده است. در ادامه بیشتر با این ابزار مفید آشنا خواهید شد.

نمایی از صفحه removals در کنسول جستجوی گوگل برای حذف یک صفحه از گوگل

بخش removals شامل ۳ بخش زیر می شود :

  • Temporary removals
  • Outdated content
  • Safesearch filtering

قسمتهای بخش removals برای حذف یک صفحه از گوگل

 Temporary removals یا حذف موقت

در این بخش می توانید حذف یک صفحه از گوگل را انجام دهید. اما توجه داشته باشید که این گزینه به معنی حذف کامل از ایندکس گوگل نیست و فقط بصورت موقت مخفی و برای مدت ۶ ماه اسنیپت- snipped آن در نتیجه جستجوی گوگل نمایش داده نمی شود. به هرکدام از نتیجه های مربوط به هر سایت که در نتیجه جستجوی گوگل ظاهر می شود اسنیپت- snipped می گویند.

نمایش اسنیپت- snipped

نحوه حذف یک صفحه از گوگل با استفاده از Temporary removals یا حذف موقت

در بخش removals بر روی زبانه Temporary removals و سپس بر روی دکمه قرمز رنگ New Request کلیک کنید.

نحوه استفاده از Temporary removals برای حذف یک صفحه از گوگل

در پنجره باز شده دو زبانه یا تب وجود دارد که زبانه یا تب اول Temporarily remove URL مربوط به حذف یک صفحه از گوگل و زبانه یا تب دوم Clear cached URL مربوط به پاک کردن کش آدرس مورد نظر می باشد.

زبانه یا تب Temporarily remove URL

برای حذف یک صفحه از گوگل در زبانه یا تب Temporarily remove URL در کادر Enter URL باید آدرس صفحه مورد نظر خود را قرار دهید. بعد از بخش قرار دادن آدرس دو گزینه وجود دارد. با انتخاب گزینه اول Remove this URL only فقط همان آدرس حذف می شود و در صورت انتخاب گزینه دوم Remove all URLs with this prefix تمامی آدرس هایی که در آدرس درج شده وجود دارد نیز حذف می شود به عنوان مثال اگر آدرس صفحه فروشگاه را قرار دهید علاوه بر صفحه فروشگاه آدرس تمامی محصولات نیز حذف می شوند. توصیه می شود از این گزینه استفاده نکنید. گزینه Remove this URL only را انتخاب و بر روی دکمه next کلیک کنید.

افزدن آدرس جهت حذف

در صفحه بعد به شما اعلام می شود که آدرس درج شده به مدت ۶ ماه نمایش آن مسدود خواهد شد، که در صورت تایید باید بر روی دکمه Submit request کلیک نمایید. بعد از آن آدرس مورد نظر در لیست درخواستهای حذف یک صفحه از گوگل ، در انتظار تایید آن توسط گوگل قرار می گیرد. ضمنا با کلیک بر روی علامت سه نقطه نیز می توانید درخواست حذف یک صفحه از گوگل را لغو نمایید.

لیست درخواستهای حذف آدرس

زبانه یا تب Clear cached URL

در صورتی که عنوان، توضیحات یا اطلاعات مهمی از صفحه را ویرایش کنید و نیاز داشته باشید که اطلاعات سریعا توسط گوگل بروز شود از این گزینه استفاده کنید. در این بخش هم مانند Temporarily remove URL همان مراحل را انجام می دهید.

outdated content یا محتوای قدیمی

در این بخش آدرس های حذف شده و یا محتوای های قدیمی و منسوخ شده که توسط کاربران و جستجوگران (غیر از مدیر سایت) گزارش شده اند نمایش داده می شود.

اگر در صفحه نتیجه جستجوی گوگل با نتیجه ای روبرو شدید که متن Snippet با صفحه فعلی تفاوت داشت، می توانید با  استفاده از outdated content به گوگل درخواست دهید که محتوا تاریخ گذشته است و باید گوگل آن را آپدیت کند. از طریق این آدرس google.com/webmasters/tools/removals (برای ورود به این آدرس باید حتما با حساب گوگل خود لاگین کرده باشید)می توانید صفحه یا آدرس مورد نظر را به عنوان محتوای قدیمی گزارش دهید.

Safesearch filtering یا محتوای بزرگسالان

در صورتیکه کاربری محتوای آدرس یا صفحه ای از سایت شما را به عنوان محتوای مناسب برای بزرگسالان (محتوای جنسی) گزارش نمایند و یا اینکه خود گوگل آن محتوا را به عنوان محتوای مناسب برای بزرگسالان شناسایی کند گزارش های مربوط به آن در این بخش نمایش داده می شود.

از طریق بخش safesearch در کنسول جستجوی گوگل کاربران می توانند محتوای یک صفحه را به عنوان محتوای بزرگسال گزارش نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *