کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد ؟

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد ؟ - سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

کوتاه کننده های لینک یا URL shortener سرویس هایی هستند که url ها یا لینک هایی که طول آنها بلند است و از تعداد کاراکترهای زیادی تشکیل شده را به url ها یا لینکهای ترجمه شده و کوتاه تبدیل می کنند. اگر قرار است یک لینک طولانی و یا یک آدرس اینترنتی طولانی را از طریق ایمیل، اس ام اس، تلفنی اعلام کنید یا اینکه برای بخواهید آن را برای کسی بخوانید  به دلیل طولانی بودن لینک، احتمال بوجود آمدن اشتباه در آن وجود دارد و یا اینکه اگر قرار باشد لینک طولانی را بر روی یک کارت ویزیت و یا در فضایی محدود چاپ نمایید، کوتاه کننده لینک می تواند لینک را به شکل قابل قبولی کوتاه نماید. به زبان ساده تر لینک یا آدرس کوتاه شده فضای کمتری را نسبت به لینک اصلی اشغال می کند.

به عنوان مثال لینک بلند زیرلینک بلند

را می توان تبدیل کرد به لینک کوتاه زیر

لینک کوتاه شده

مهم ترین کاربردهای کوتاه کننده های لینک

از کاربردهای اصلی و مهم کوتاه کننده های لینک می توان به ساده تر کردن لینک جهت اشتراگذاری به روشهای مختلف و همچنین کوتاه کردن لینک یا آدرس های بلند برای اشتراگذاری در سایتهایی مثل تویتر که امکان استفاده از لینک هایی با بیشتر از ۱۴۰ کاراکتر در آنها وجود ندارد می تواند بسیار کاربردی باشد.

اما باید توجه داشت که اگر چه خدماتی مثل URL shortener یا کوتاه کننده لینک اغلب کاربران را با ویژگی‌هایی همچون توانایی کوتاه کردن و سفارشی کردن لینک، ترافیک به سمت سایت فراهم می‌کنند، اما برخی تحلیلگران و متخصصان امنیتی هشدار می‌دهند که استفاده از خدمات شخص ثالث می تواند به سادگی احتمال حملات امنیتی را بیشتر کند. چرا که بسیاری از این نوع خدمات رایگان بوده و هیچ نوع موافقتنامه خدماتی یا امنیتی توسط آنها ارائه نمی‌ شود.

چند سرویس کوتاه کننده لینک

goo.go : گوگل علاوه بر سرویس ها و ابزارهی متنوعی که در اختیار کاربران قرار می دهد ابزار پرکاربرد کوتاه کننده لینک را نیز ارائه کرده است که در ادامه مطالب به نحوه استفاده از آن اشاره شده است.

bit.ly : از سرویسهای محبوب دیگر در زمینه کوتاه کننده لینک bit.ly می باشد. که امکاناتی چون :

  •  اندازه گیری و نمایش عملکرد لینک های کوتاه منتشر شده
  •  بررسی عملکرد لینک به صورت جداگانه و یا در حالت کمپین
  •  نمایش آمار کلیک بر روی لینک های کوتاه شده
  •  نمایش آمار کلیک لینک ها بر روی هر یک از پلتفرم های متصل شده
  •  نمایش بیشترین زمان استفاده از لینک های منتشر شده
  •  شخصی سازی لینک های کوتاه شده …

را شامل می شود.

tinyurl.com : یکی دیگر از سرویسهای کوتاه کننده لینک سرویس tinyurl.com است در این سرویس نیز با قرار دادن لینک طولانی در فیلد مشخص شده و زدن دکمه make tiny URL در زمان اندکی لینک طولانی خود را به لینکی کوتاه تبدیل نمایید.

Ow.ly : سرویس Ow.ly را نیز می توان به عنوان یک کوتاه کننده لینک که مانند سرویس های دیگر امکان اندازه گیری ترافیک، شمارش کلیک ها و … را ارائه می دهد، اشاره کرد. البته برای استفاده از خدمات این سرویس باید حتما در آن ثبت نام کرد و برخی از خدمات آن نیز غیر رایگان می باشند.

Ouo.io : سرویس کوتاه کننده لینک Ouo.io علاوه بر کوتاه کردن لینک امکان کسب درآمد را نیز با مشاهده تبلیغ فراهم کرده است.

آموزش استفاده از کوتاه کننده لینک Google URL Shortener.jpg

از امکانات و ویژگی های مهم سرویس Google URL Shortener یا goo.gl که می توان اشاره کرد، علاوه بر کوتاه کردن لینک امکان آنالیز و تجزیه و تحلیل ورودی ها از طریق لینک کوتاه شده را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. اگر از ابزار آمار و تجزیه و تحلیلی گوگل آنالیتیکز در سایت خود استفاده می کنید، مطمئنا می دانید که از طریق این ابزار فقط می توانید بازدید های سایت خود را تجزیه و تحلیل نمایید اما به کمک ابزار Google URL Shortener می توانید آمار بازدید لینکها و آدرسهای سایتهای دیگر مثل سایتهای رقیب را نیز آنالیز نمایید.

۱- برای استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک Google URL Shortener به آدرس goo.go بروید.

توجه برای استفاده از این سرویس باید حتما در حساب گوگل خود لاگین کرده باشید.

۲- لینک مورد مورد نظر خود را در بخش simplify your links (کادر شماره یک در تصویر زیر ) قرار داده و بر روی دکمه SHORTEN URL (کادر شماره ۲ در تصویر زیر )کلیک نمایید.

قراردادن لینک در سرویس کوتاه کننده لینک google url shortener یا goo.gl

در پنجره باز شده بر روی دکمه done یا انجام کلیک نمایید.

پیش نمایشی از صفحه و لینک کوتاه شده

پس از انجام مراحل در همان صفحه اصلی در پایین صفحه لیست لینک های کوتاه شده قابل مشاهده می باشد.

لیست لینکهای کوتاه شده

۱- با کلیک بر روی این گزینه می توانید خروجی اکسل از لینکهای کوتاه شده تهیه نمایید.

۲- این گزینه لینک کوتاه شده را کلیپ برد کپی می کند.

۳- با کلیک بر روی این گزینه به صفحه آنالیز و تجزیه تحلیل لینک منتقل خواهید شد.

صفحه آنالیز و تجزیه تحلیل لینک کوتاه شده

۴- این گزینه از لینک کوتاه شده یک تصویر بارکد qr می سازد.

ساخت کد qr از لینک کوتاه شده

۵- نهایتا با کلیک بر روی این دکمه لینک کوتاه شده حذف خواهد شد.

نکته : به دلیل استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ در کوتاه کننده لینک Google URL Shortener، استفاده از لینکهای کوتاه شده ممکن است نقشی در بهینه سازی سئو نداشته باشند اما تاثیر منفی بر روی سئو هم نخواهند داشت.

 

4 thoughts on “کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد ؟

  1. مسعود هرازی

    سرویس ایرانی ۱zx.ir هم به عنوان یک نمونه ایرانی کوتاه کننده لینک خیلی سرع و عالی عمل کرد.خواستم تجربمو در اختیار دوستان هم بزارم.با تشکر از مقاله کاملتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *