گوگل آنالیتیکس چیست و چه تاثیری در فروشگاه اینترنتی دارد؟

گوگل آنالیتیکس چیست و چه تاثیری در فروشگاه اینترنتی دارد؟ - سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

بسیاری از وبمسترها از گوگل دل خوشی ندارند و تغییرات مستمر الگوریتم های آن را بلای جان سایت های خود می دانند. اما همین گوگل ابزاری در اختیار وبمسترها قرار داده که به گوگل آنالیتیکس Google Analytics معروف است و می تواند در زمینه تحلیل عملکرد سایت راهنمای مناسبی باشد. فروشگاه های اینترنتی که به نوعی مهم ترین نوع سایت ها از نظر اقتصادی هستند مرتب باید میزان ترافیک خود را چک کنند تا از روند درست تولید محتوای خود اطمینان پیدا کنند. از این رو این ابزار گوگل برای آن ها بسیار کاربردی است. در ادامه بیشتر به تاثیر گوگل آنالیتیکس در مدیریت فروشگاه اینترنتی می پردازیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟ - سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

در واقع گوگل آنالیتیکس مشهورترین ابزار تحلیل وب است که توسط گوگل معرفی شد و هدف آن کمک به تحلیل و بررسی ترافیک سایت ها است. بیش از ۵۰ میلیون وب سایت از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنند. وب سایت شما، درگاه حضور شما در دنیای آنلاین است و به همین خاطر تحلیل وب سایت بهترین راه برای تعیین اثر بخشی فعالیت های بازاریابی شماست. گوگل آنالیتیکس دقیقا به همین منظور به کمک وب سایت ها آمد. گوگل آنالیتیکس تمام ویژگی های لازم برای یک برنامه قدرتمند تحلیلگر تحت وب را دارا می باشد و با برخورداری از امکانات گوناگون می تواند به بهترین شکل ترافیکی که به یک وب سایت روانه می شود را تعیین و تحلیل کند.

 

چرا شما برای سایت فروشگاهی خود به گوگل آنالیتیکس نیاز دارید؟

شما باید بدانید چند بازدید کننده در روز دارید و این بازدید کننده ها از چه کشوری هستند و همچنین ورودی های سایت شما از کدام سایت ها بوده است و چه سایت هایی بک لینک سایت شما را در خود قرار داده اند. همچنینن خوب است بدانید محبوب ترین صفحات سایت شما کدام است و کدام محتوای سایت شما بیشتر مورد استقبال بینندگان قرار گرفته است. این ها تنها بخشی از اطلاعات مفیدی است که این ابزار گوگل در مورد سایتتان به شما می دهد.  با استفاده از این آمار می توانید سایت خوذ را بهینه سازی کنید.

به عنوان مثال یکی از موارد کاربردی که در این جا نشان داده می شود نرخ پرش یا  Bounce Rate است. منظور از نرخ پرش، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب‌ سایت شما را مشاهده کرده‌ اند و سایت شما را ترک کرده اند. در حقیقت نشانگر بازدیدی است که در آن کاربر به وب‌ سایت شما وارد شده و بدون آنکه هیچ تعاملی با آن داشته باشد، صفحه را بسته است. هر چقدر که نرخ پرش وب ‌سایت شما کمتر باشد، یعنی وب‌ سایت شما در حفظ کاربر موفق ‌تر عمل کرده است. از این رو برای بهبود این فاکتور در سایت باید سعی کنید بین صفحات سایت لینک ایجاد کرده و بیننده را ترغیب کنید دیگر صفحاتی که مرتبط با هر مطلب سایت نیز هستند را مشاهده نمایند.

جالب است بدانید که گوگل اطلاعات جمعیت شناسی کاربران سایت شما را نیز به شما ارائه می کند. شما می‌توانید در رابطه با سن و جنسیت کاربران خود اطلاعاتی جالب بدست بیاورید. شاید پیش خودتان فکر کنید که گوگل چگونه این آمار را بدست می‌آورد و چقدر دقیق هستند؟ ابتدا بگذارید به شما در مورد دقت آنها اطمینان دهیم. این آمار در آزمایشی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. گوگل نه تنها از حساب کاربری شما اطلاعات را جمع‌ آوری می ‌کند، بلکه با استفاده از کوکی‌ های خود تمام سایت‌ های مورد بازدید شما را نیز شناسایی می‌ کند و بدین ترتیب سن، جنسیت و سایر اطلاعات شما را مشخص می ‌کند. این کار باعث می شود گوگل اطلاعات دقیقی از کلیه کاربران سایت ها داشته باشد. این موارد از نظر بازاریابی به کمک صاحبان سایت می آید.

حتی علایق کاربران سایت را نیز می تواند به شما نشان بدهد. با دانستن این اطلاعات مفید شما با توجه به اینکه اکثریت کاربران سایتتان به چه چیزهایی علاقه دارند، می توانید تغییراتی را در وب‌ سایت خود اعمال کنید.همچنین می توانید ببینید چند درصد از کاربران سایت شما با کامپیوتر، موبایل یا تبلت وارد سایت می شوند. این مورد نیز به شما کمک می کند سایت را برای حد اکثر کاربران خود بهتر بهینه سازی نمایید.

بررسی سرعت سایت

می دانیم که یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی سایت ها سرعت بارگذاری سایت می باشد. در این ابزار گوگل، شما می ‌توانید ببینید میانگین زمان بارگذاری صفحه به ثانیه چقدر است. البته سرعت موارد دیگر از جمله زمان ریدایرکت شدن، زمان پاسخ سرور و … به شما نشان داده می‌ شود. شما همچنین می ‌توانید بر اساس نوع مرورگر، بر اساس کشور و صفحه نیز سرعت را بررسی کنید. در صفحه زمانبندی صفحه Page Timing شما اطلاعات دقیقی در مورد سرعت هر صفحه پیدا می ‌کنید. در صفحه پیشنهاد های سرعت Speed Suggestions نیز شما می‌توانید پیشنهاد های خود گوگل برای افزایش سرعت هر صفحه را مطالعه نمایید که واقعا فوق ‌العاده و کاربردی است.  بهتر است در طراحی خود سایت نیز سرعت بارگذاری بالا را در نظر داشته باشید.

ساخت سایت با سرعت بارگذاری بالا این معنی را نمی دهد که حتما باید هزینه زیادی برای طراحی سایت صرف شود. بلکه اتفاقا عقل حکم می کند که به جای هزینه زیاد در طراحی، در این زمینه صرفه جویی شده و هزینه در بهینه سازی سایت خرج شود تا بتواند مخاطب زیادی به سایت جذب کند. بدین منظور بهتر است طراحی سایت خود را با کمک سیستم های سایت ساز و فروشگاه سازی مانند پوپش انجام دهید تا بتوانید به سرعت سایت خود را بدون داشتن دانش برنامه نویسی طراحی کنید. مهم ترین حسن استفاده از این سیستم سایت ساز ، کاهش چشمگیر هزینه های طراحی سایت می باشد که می تواند دست شما را در زمینه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو باز تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *