سه استراتژی قیمت گذاری برای محصولات در فروشگاه های آنلاین (قسمت دوم)

سه استراتژی قیمت گذاری برای محصولات در فروشگاه های آنلاین  - سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

سه استراتژی قیمت گذاری برای محصولات در فروشگاه های آنلاین – سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

در پست قبلی راجب لزوم دقت در قیمت گذاری صحبت کردیم و استراتژی مبتنی بر هزینه را به عنوان اولین روش قیمت گذاری محصولات که یکی از پر استفاده ترین روش ها نیز هست توضیح دادیم. در ادامه به بررسی دو استراتژی دیگر برای قیمت گذاری محصولات و خدمات شرکت ها در بلاگ سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش خواهیم پرداخت.

استراتژی دوم قیمت گذاری برای محصولات در فروشگاه های آنلاین  - سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

استراتژی دوم قیمت گذاری برای محصولات در فروشگاه های آنلاین – سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

بیشتر از صدها هزار شرکت در سرار دنیا وجود دارند و حدود صد هزار شرکت در سرار دنیا بازگشت سرمایه ای بیش از یک میلیون دلار در سال دارند. این کسب و کار ها معمولا بازار بسیار گسترده ای دارند.

با گفتن این موضوع قصد دارم به نکته اشاره کنم که جدا شدن از بازار یعنی گرفتن یک بلیط یک طرف به سمت شکست است. نکته مهم تر این است که رقابت در بازار آنلاین، به لطف ماهیت دیجیتالی آن، که به تنهایی و با یک کلیک انبوهی از انتخاب ها را در اختیار کاربر قرار می دهد، رقابت را در این بازار حتی بیشتر از بازارهای دیگر می کند.

در پست قبلی به این نکته اشاره کردم که اکثر خریداران امروزی کسانی هستند که به صورت حرفه ای می دانند چطور با بررسی تعداد زیادی فروشگاه آنلاین و خدماتی که این فروشگاه ها ارائه می دهند، بهترین قیمت را شکار کنند.و با در نظر گرفتن اینکه ابزارهایی مقایسه قیمت و ویژگی های محصول و همچنین قابلیت مرتب سازی بر اساس قیمت از حداقل به حداکثر، دید بسیار عالی از حدود قیمت را به مشتری می دهند. بنابراین در بازارهای آنلاین، بررسی مداوم شرایط بازار، قیمتها، موجودی انبار و طبقه بندی ها بسیار حائز اهمیت هستند.

در چنین فضایی به خصوص در قلمرو دیجیتال، کسب همچین هوش و قدرت تحلیلی می تواند یک چالش بزرگ باشد، اما به لطف ابزارهایی که به صورت خودکار قیمت ها را رصد می کنند و ابزارهای تحلیلی، شرکت ها می توانند به راحتی جدیدترین اطلاعات بازار  را به صورت خودکار دریافت کنند و براساس آنها تصمیم گیری کنند. و البته نه به این صورت که همیشه قیمت خود را نسبت به رقبا کاهش دهند، بلکه در زمانی که مزیت رقابتی دارند قیمت بالاتری ارائه دهند تا سود بیشتری کسب کنند.یا با کمک این تحلیل ها ممکن است شما متوجه شوند که محصول آنها در مقایسه با سایر رقبا قیمت خیلی کمتری دارد و یک افزایش کوچک در قیمت باعث از دست رفتن جایگاه آنها نمی شود.

لازم است دوباره تاکید کنم که انتخاب قیمت به صورت پویا و براساس قیمت رقبا هرگز نباید باعث شود که از هزینه های تولید محصول یا خدمات غافل شوید و برای ارائه قیمتی رقابتی محصول را بدون سود و حتی با ضرر عرضه کنید.

 

استراتژی سوم قیمت گذاری برای محصولات در فروشگاه های آنلاین  - سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

استراتژی سوم قیمت گذاری برای محصولات در فروشگاه های آنلاین – سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

زمانی که بحث به قیمت گذاری میرسد، مشتری مداری چیزی فراتر از شعار های توخالی است. قیمت گذاری مبتنی بر مشتری، برخلاف دو روشی که در بالا اشاره شد بیشتر از آنکه مربوط به اقتصاد و اعداد باشد به درک و روانشناسی مرتبط می شود با دو سوال ساده ولی مهم شروع می شود :

  • مشتری من چه کسانی هستند.
  • من چه خدمات یا محصولی به آنها می دهم.

براساس بخشی از قیمت گذاری مبتنی بر مشتری مداری، این سوالات باید با قرار دادن مشتری در مرکز توجه جواب داده شوند.

با توجه به جوابی که به این سوالات داده می شود، کسب وکارها می توانند حاشیه سودهای مناسبتری انتخاب کنند. با توجه عمیق تر به خصوصیات مشتریان شرکت می توانند بفهمند که آیا روی مشتریان عمده تمرکز کرده یا مشتریان خرده پایی که به قیمت پایین حساس هستند. این خصوصیات در ارتباط مستقیم با نوع محصولی هستند که شرکت می فروشد. به عبارتی، این تفاوت بین دید مشتری از قیمت و قیمت درج شده روی کالا باید به خوبی درک شود. مثلا محصولاتی که مبتنی بر ارزش هستند، مثل کالاهای هنری یا لوکس، می توانند حاشیه سود بالاتری نسبت به محصولاتی که مبتنی بر قیمت هستند داشته باشند که اغلب حاشیه سود پایین دارند و به شدت رقابتی هستند.

 

۲۰ درصد از ترافیکی که روی سایت فروشگاه ها می آید حاصل مقایسه قیمت توسط مشتری است

پس قیمت گذاری برای فروشگاه ها مهم است.

به عنوان جمع بندی، تصمیم گیری برای قیمت گذاری نیاز به تفکر عمیق و آشنایی با ابعاد مختلف اهداف سازمان، بازار، شرایط  و مشتریان را دارد. مواردی که در بالا به آنها اشاره شد برخی از این ابعاد را روشن می کند.

قیمت گذاری نیاز به توجه ویژه و همگام اه فناوری مناسب را دارد و بدون توجه به اندازه شرکت، کشورها و دولت ها و توسط همه بخش های شرکت باید انجام شود و در این زمان است که قیمت گذاری از یک کار بی روح تبدیل به یک سلاح برای شرکت در بازار شده و می تواند منجر به بازگشت شرمایه بالا شود.

 

منبع: ecwid

ترجمه شده در :  بلاگ سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *