محتوا چیست و شامل چه مواردی می شود ؟

محتوا چیست و شامل چه مواردی می شود ؟

در فرهنگ لغت های فارسی محتوا به “آنچه که درون چیزی قرار دارد” و یا “درونمایه”معنی شده است اما اگر بخواهیم آن را به موضوع وب و کسب و کار اینترنتی مرتبط کنیم در واقع محتوا وسیله ای است که به کمک آن می توان موضوع و یا مطلبی را به مخاطبان فهماند و یا از طریق آن مخاطبان و بازدیدکنندگان بتوانند با سایت و یا برند کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند. محتوا باید برای رسیدن به هدف خاص و بمنظور جذب مخاطبانی که رفع نیازمندیها و پرسشهای خود را در محتوای سایت شما می بینند باشد. اهمیت تولید محتوا در دنیای امروز بسیار زیاد است بطوری که بازاریابی محتوا به یکی از مهمترین و پرسود ترین انواع استراتژی های بازیابی شناخته شده است.

نوشتن محتوا جذاب به طور معمول بخش مهم و اساسی از طراحی وب سایت می باشد پس بنابراین باید نهایت دقت را در ایجاد آن بکار برد. اگر از دید کاربر نگاه کنید وب سایت شما تنها چند ثانیه فرصت دارد که توجه را به خود جلب کند. مطمئنا اگر محتوا خوب و قوی باشد و در آن از تصاویر و ویدئوهای مرتبط استفاده شده باشد باعث خواهد شد که بازدید کننده وقت بیشتری را برای ماندن و یا رفتن به بخشهای دیگر سایت صرف کند.

محتوای صفحات سایت شامل چه مواردی می شود؟

اکثر مردم و کاربران اینترنت فکر می کنند که محتوا فقط شامل یک متن طولانی و شامل چند عنوان و پراگراف می شود اما باید بدانید که محتوا در وب فقط شامل متن نمی شود بلکه می تواند همراه با آن رسانه هایی مثل تصاویر ، ویدئو ، فایل صوتی و … باشد.

محتوای متنی

نوشتن و استفاده از متن ساده یک از متداول ترین انواع محتوا است. محتوای متنی، متن ساده و روان در مورد موضوعی مرتبط با موضوع  سایت و یا صفحه ای خاص از سایت است که شامل چند پاراگراف و هر پاراگراف شامل عنوان و چند خط نوشته می باشد. محتوای متنی می تواند توضیحی درباره کسب و کار و یا فعالیت سایت باشد مثل صفحه” درباره ما ” و یا بصورت متن خبری در صفحه ای از سایت انتشار یافته باشد و یا شرح کامل جزئیات یه محصول باشد. اما در نوشتن محتوای متنی نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید رعایت شود.

  • مشخص کردن موضوع محتوا : انتخاب موضوع مهمترین بخش نوشتن محتوای متنی می باشد. شما باید موضوع محتوای مورد نظر خود را مشخص و بعد از آن حول موضوع متن محتوای را بنویسید.
  • عنوان مطلب : برای محتوای متنی باید عنوانی مشخص نمایید و این عنوان باید در ابتدای صفحه قرار گیرد این عنوان باید کوتاه و مختصر و حتما باید در بر گیرنده موضوع صفحه باشد.
  • مقدار محتوا در هر صفحه : طول محتوای متنی که در صفحه قرار می دهید بسیار مهم است. محتوای متنی نه آنقدر کوتاه باشد که به آن اهمیتی داده نشود و نه آنقدر بلند باشد  که از دید بازدید کننده خسته کننده بنظر آید. حداقل طول، برای محتوای متنی ۳۰۰ کلمه و حداکثر ۴۰۰۰ ( البته بلندی یک محتوا بستگی به موضوع و نحوه ارائه آن می تواند بیشتر باشد ) کلمه توصیه شده است.
  • محتوای غیر تکراری : محتوایی متنی که در سایت خود قرار میدهید نباید در سایتهای دیگر تکرار شده باشد و یا اینکه از سایتهای دیگر کپی شده باشد. در یک مثال ساده می توان به این صورت بیان کرد که اگر محتوای سایت شما تکراری باشد با توجه به اینکه ممکن است بازدید کننده آن را در سایتهای دیگر نیز خوانده باشد ممکن است اهمیتی به صفحه سایت شما ندهد و زود آنرا ترک کند اما اگر محتوا غیر تکراری باشد برای بازدید کننده جذاب خواهد بود .
  • پاراگراف ها : به جهت خوانایی بیشتر متن محتوای صفحه نباید بصورت یکپارچه باشد و باید در چند پاراگراف تقسیم شود و حتما هر پاراگراف عنوانی که شرح آن را بصورت مختصر توضیح دهد داشته باشد.

محتوای چند رسانه ای 

نوع دیگری از محتوای وب محتوای چند رسانه ای است. محتوای چندرسانه ای شامل هر محتوای غیر متنی می شود؛ که برخی از آنها شامل:

  • تصاویر: تصاویر محبوب ترین گزینه محتوای چند رسانه‌ای است چرا که بازدید کننده به سرعت با آن ارتباط برقرار می کند. قرار داده تصویر در بین محتوای متنی می تواند به بهتر فهماندن آن محتوای متن کمک کند. توصیه می شود که حتما تصاویری که در صفحه سایت قرار می دهید بهینه شده باشند تا به سرعت برای بازدید کننده دانلود و قابل مشاهده شوند.
  • ویدئو : محتوای ویدئویی نیز مانند تصاویر یکی از محبوب ترین محتوای های چند رسانه ای است. محتوای ویدئویی می تواند توضیحی در مورد موضوع صفحه که بصورت ویدئویی ضبط شده و یا سمیناری مرتبط با موضوع آن صفحه باشد. با این حال، هنگام اضافه کردن فایل های ویدئویی، باید اطمینان حاصل کرد که به طور موثر در مرورگرهای مختلف قابل پخش می باشد.
  • انیمیشن ها: انیمیشن ها صفحات را پویاتر می کنند و باعث جذاب تر شدن صفحات می شوند. انمیشنها را می توان با کمک ajax ، تصاویر GIF و دیگر ابزارهای انیمیشن ایجاد کرد.
  • فایل صوتی : می توان انواع مختلف فایل های صوتی را به عنوان بخشی از محتوای وب به منظور افزایش خوانایی به صفحه وب سایت اضافه کرد.

محتوایی که علاوه بر متن شامل تصویر و ویدئو باشد برای خواننده از اهمیت بیشتری نسبت به محتوای متنی ساده برخوردار می باشد.

تصویر زیر یک مثال ساده از نحوه قرار دادن محتوا در صفحه می باشد

نحوه قرار دادن محتوا در صفحه

کدام بخشهای سایت مناسب برای قرار دادن محتوا می باشند؟

برای قرار دادن محتوا می توانید صفحات جدیدی در سایت ایجاد نمایید و یا اینکه از بخش بلاگ سایت برای قرار دادن محتوا استفاده نمایید و حتما سعی کنید از محتوای متنی و چند رسانه ای بصورت همزمان استفاده کنید. تا علاوه بر اینکه خوانایی و جذابیت محتوا را بیشتر کنید اهمیت و کیفیت محتوا را در موتورهای جستجو بیشتر نمایید.

باز هم تاکید می کنیم که مدیریت و ایجاد محتوا برای اجرای موفقیت‌آمیز یک وب سایت بسیار ضروری است. مدیران سایتها باید محتوا را در راستای نیازهای مخاطبین سازمان دهی و منتشر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *