نحوه انتخاب دامنه مناسب برای سایت

نحوه انتخاب دامنه مناسب برای سایت

انتخاب دامنه مناسب یکی از ضروریات اصلی برای کسانی که قصد طراحی سایت دارند و یا می خواهند با استفاده از یک سایت ساز برای کسب و کار خود و یا برای اهداف دیگر سایت اینترنتی راه اندازه کنند. شما با انتخاب نام دامنه مناسب علاوه بر این که سایت خود را با آن نام به دیگران معرفی می‌کنید. نام دامنه مناسب برای سایت می‌تواند هم برای ربات‌های موتورهای جستجوگر و هم برای بازدیدکنندگان سایت شما اطلاعات مهم و ارزشمندی از فعالیت‌های سایت شما ارائه دهد.

تأثیر نام گذاری دامنه از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا جستجو کاربر در موتورهای جستجو گری مانند گوگل و یاهو و بینگ می‌تواند در به دست آوردن نتایج مورد انتظار مخاطب مؤثر باشد توجه داشته باشید که نامی را برای دامنه سایت خود انتخاب کنید که قابلیت بازاریابی داشته باشد تا بتوانید تجارت آنلاین خود را در آینده گسترش دهید. دامنه شما باید برای مخاطب جذاب بوده به نحوی که یادآوری مجدد آن برای مخاطب سایت شما راحت و آسان باشد.

چرا انتخاب دامنه مناسب برای سایت مهم است؟

انتخاب دامنه مناسب برای سایت از آن جهت اهمیت دارد که اولین چیزی را که بازدید کننده سایت شما بعد از جستجوی کلمه کلیدی می‌بیند آدرس اینترنتی و دامنه سایت شما است. بنابراین انتخاب یک دامنه خوب و مناسب می‌تواند بر روی مخاطب شما تأثیر مثبت و پایداری داشته باشد در حالی که اگر نام دامنه به‌درستی انتخاب نشده باشد ممکن است مخاطبان را از ورود به سایت شما باز دارد.

از دیگر دلایلی که انتخاب دامنه مناسب برای سایت مهم است این موضوع هست که نام خوب برای سایت می‌تواند بر سئو سایت شما تأثیر داشته باشد. همچنین نام دامنه سایت می‌تواند هویت سایت شما را مشخص کند. اگر در نکات انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت درست عمل کنید در برند سازی و شناسایی برند خود به دیگران در بازاریابی و تجارت اینترنتی موفق‌تر از دیگر رقبای خود عمل خواهید کرد.

این مواردی که عرض کردیم تنها چند دلیل کم و ساده بود از این که انتخاب دامنه مناسب تا چه اندازه مهم است. برای این که بتوان نام دامنه مناسب و مطلوبی را برای سایت خود انتخاب کنید چندین روش قابل اعتماد اصول انتخاب نام دامنه وجود دارد که در ادامه ما به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

چند نکته کلیدی و مهم در نحوه انتخاب دامنه مناسب برای سایت

هم نام بودن دامنه و برند تجاری:

در انتخاب دامنه مناسب برای سایت این نکته کلیدی و مهم که نام برند تجاری شما با نام دامنه هم نام باشد بسیار مهم و حائز اهمیت است. توجه داشته باشید اگر تازه قرار است که کسب و کار خود را در دنیای بی‌حد و مرز مجازی راه اندازی کنید قبل از هر کاری ابتدا نام دامنه خود را مشخص کنید.

هم نام بودن برند شما با نام دامنه سبب می‌شود که کاربران سایت شما بتوانند به راحتی با فکر کردن به نام وب سایت شما نام تجاری شما را به خاطر بیاورند. همچنین در خصوص این که در آینده بتوانید نام دامنه خود را به یک برند محبوب و معروف تبدیل کنید با دستانی بازتر این کار را انجام خواهید داد.

نام دامنه خود را بر حسب تعدادی کلمه کلیدی انتخاب کنید.

نکته دیگر در خصوص انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت این است که از کلمات کلیدی در نام دامنه خود استفاده کنید. برای این کار می‌توانید کلمه‌ای را در مرورگر اینترنتی برای یافتن و ایده گرفتن یک نام دامنه مناسب جستجو کنید. تعدادی کلید واژه و عبارت را خواهید یافت که با اضافه کردن پیشوند و یا پسوندهایی به آن‌ها می‌توانید دامنه مورد نظر خود را که مناسب وب سایت و کسب و کار شما است انتخاب کنید.

هرچقدر قبل از راه اندازی یک سایت اینترنتی در خصوص انتخاب کلمات کلیدی وقت صرف کنید ارزشش را خواهد داشت. با این کار شما می‌توانید نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که بتواند به سادگی معروف شود و در حافظه کاربران سایت شما بماند. تا دفعه بعد که خواستند به سایت شما مراجعه کنند خیلی راحت‌تر با جستجوی یکی از این کلمه‌های کلیدی سایت شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند.

توجه به صریح و روان بودن املای دامنه

برای انتخاب یک نام دامنه عالی برای سایت باید دقت کنید از نظر املایی صریح و ساده بوده و در واقع بتوان به راحتی به صورت شفاهی به کسی اعلام نمود. باید کمترین هجی را در موقع بیان آن برای فرد دیگر داشته باشد. اگر املای نام دامنه سایت شما ساده و روان باشد به راحتی می‌تواند در ذهن مخاطب بنشیند.

اگر از املای سختی برخوردار باشد ممکن است کاربران سایت در هنگام تایپ کردن آن را به شیوه‌های مختلفی تایپ کنند و این کار سبب خواهد شد که کاربر به جای وارد شدن به سایت شما وارد سایتی دیگر که هم نام و مشابه نام دامنه سایت شما است شود و یا این که اصلاً به نا کجا آباد رود! بنابراین در انتخاب دامنه مناسب باید به روان و صریح بودن املای دامنه نیز توجه ویژه داشته باشیم

همچنین طولانی بودن نام دامنه مخصوصاً در هنگام نوشتن آن به دلیل این که از نظر املایی سخت و طولانی است باعث می‌شود از نظر بازاریابی در آینده ارزش کمتری داشته باشد؛ و نتوان به‌خوبی بر روی نام دامنه به جهت بازاریابی و برند سازی آن مانور داد.

انتخاب نام دامنه کوتاه مهم‌ترین اقدام

به جرات می‌توان گفت که از نکات کلیدی و اصلی در انتخاب دامنه مناسب سایت این است که نام دامنه‌ای را برای وب سایت خود برگزینیم که حداقل حروف را داشته باشد و یا به عبارتی کوتاه باشد. شاید بگویید که این کار باعث می‌شود که ما نتوانیم نام شرکت و یا سازمان خود را در نام دامنه خود بیاوریم.

در جواب باید بگوییم که شما می‌توانید از حروف اختصاری برای این کار استفاده نمایید. البته  این نام کوتاه باید به گونه‌ای انتخاب شود که تا اندازه‌ای از نظر مفهومی مشکلی نداشته باشد و برای دیگران قابل فهم باشد.

توجه به کپی نبودن و منحصر به فرد بودن نام دامنه

همیشه این نکته را در  انتخاب و ثبت دامنه مناسب برای سایت مد نظر قرار دهید که، از اعتبار و نام برندهای بزرگ برای برند سازی خود استفاده نکنید؛ یعنی این که در انتخاب دامنه مناسب برای سایت باید این قضیه را لحاظ قرار دهید که نام دامنه شما کپی اسم برندهای دیگر نباشد.

با این کار شما به موفقیت برند خود در آینده ضربه بزرگی را وارد خواهید کرد. برای مثال استفاده از ebay-server به نحوی که شما از نام شرکت بزرگ ebay در نام دامنه خود استفاده کرده‌اید و فقط یک کلمه server را به آن اضافه کرده‌اید از نظر بازاریابی و برند سازی ارزش و اعتبار پایینی را برای شما به وجود خواهد آورد. این روش یعنی کپی از اسم و نام برندهای بزرگ نمی‌تواند روش درستی در انتخاب دامنه مناسب برای سایت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *