Google Analytics ابزاری برای بهبود استراتژی بازاریابی آنلاین (قسمت اول)

google analytics

از بین پلتفرم های در دسترس که برای صاحبان کسب و کارها گزاراشات آماری از وبسایتشان منتشر می کنند،Google Analytics  یکی از پر استفاده ترین و محبوب ترین پلتفرم هاست. این پلتفرم نه تنها به شما اجازه می دهد که فروش ها و نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری (conversions) را ارزیابی کنید، بلکه دیدگاه تازه ای از اینکه چگونه بازدید کنندگان از سایت شما استفاده می کنند، چگونه به سایت شما رسیده اند و اینکه چکار کنید تا دوباره به سایت شما برگردند به شما ارائه می کند.

Google Analytics  با مجموعه ای از امکانات فراگیر هر چیزی که شما برای بهینه سازی سایت خود نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد. لازم به ذکر است که پس از ساخت سایت و ساخت فروشگاه اینترنتی در سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش می توانید  از این امکان در تمامی بسته ها استفاده کنید و پوپش از همان ابتدای راه اندازی خود نسبت به ارائه امکاناتی که کاربرانش بتوانند از ابزارهای مورد نیاز و به روز دنیا استفاده کنند اهتمام خاصی داشته و از این جهت در پنل مدیریت سایت ساز خود امکان ایجاد ارتباط سایت با Google Analytics را فراهم آورده است (نحوه اتصال سایت به Google Analytics در سایت ساز پوپش را در این لینک می توانید ببینید) .

در ادامه با تعدادی از ویژگی ها اولیه Google Analytics  و اینکه چطور می توانیم از آنها برای بهبود استراتژی های بازاریابی خود استفاده کنیم صحبت خواهیم کرد.

seo

سئو

سئو روز به روز در مهمتر می شود. برای بسیار از کسب و کارها سئو منبع اصلی ترافیک وبسایتشان است. شناسایی روندها و فهم کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را به سایت می آورند برای فعالیت کردن در مورد سئو می تواند بسیار سومند باشد.

از داشبورد Google Analytics  با کلیک کردن روی acquisition > campaigns > organic keyworks به لیستی از کلمات کلیدی خود که به صورت صعودی به نزولی مرتب شده اند (بر اساس تعداد بازدید هایی که ایجاد کرده اند) می توانید دسترسی داشته باشید.

 

این اطلاعات به شما دید دست اولی در مورد اینکه بهترین کلمات کلیدی شما کدام ها هستند و اینکه کدام ها ترافیک کمتری به سایت شما می آورند می دهد. این صفحه همچنین به شما متوسط تعداد صفحاتی که توسط هر کلمه کلیدی بازدید شده، متوسط زمان بازدید، و نرخ فرار (متوسط تعداد کاربرانی که پس از بازدید یک صفحه از سایت می روند) را نشان می دهد. از آنجا که این اطلاعات می توانند به شما بگویند که به طور متوسط کاربران چه قدر زمان در سایت شما قبل از ترک آن صرف می کنند می تواند خیلی کمک کننده باشند. با پیدا کلمات کلیدی که حجم زیادی از ترافیک را به سایت شما می آورد، شما قادر خواهید بود با تولید محتوایی که در رابطه و در زمینه این موضوعات هستند از اطلاعات اشاره شده استفاده کنید.

نکته عالی دیگری که در مورد سئو  وجود دارد این است که گاهی وقت ها محتوای شما در نتایج عبارات جستجویی نشان داده می شوند که شما هرگز نمی توانید پیش بینی کنید. با نگاه کردن به لیست کلمات کلیدی که کاربران برای پیدا کردن محتوا استفاده کرده اند، می توانید دیدگاهی درباره منطق و الگوهای فکری آنها بدست بیاورید که برای برنامه ریزی استراتژی تولید محتوای شما می توانند سودمند باشند.

content

content

راه دیگر استفاده از Google Analytics استفاده از قابلیت های آن در ارتباط با محتوا است که مشخص می کند هر بخشی از محتوا به چه اندازه بازدید دریافت می کند. با کلیک روی Behavior > Site Content > all pages شما وارد صفحه ای می شوید که در آن به شما دیدی از اینکه چه مقدار یک محصول، پست بلاگ، صفحه و … خاص در معرض دید است ارائه می دهد. این صفحه همچنین بازدید های (Page View) منحصر به فرد، مدت زمان در هر صفحه، و اطلاعات دیگری را نیز نشان می هد. این اطلاعات بسیار سودمند هستند چراکه مدارک محکمی از اینکه چه محتوایی محبوب است و چه محتوایی توجه کمی جلب می کند عرضه می کنند.

 

با توجه به الگوها در مورد موضوعات داغ، این اطلاعات می توانند به شما کمک کنند که در آینده محتوایی ارائه کنید که مخاطب شما به آن نیاز دارد. همچنین می توانند در جلوگیری از اتلاف وقت برای تولید محتوایی که بازدیدکنندگان به آن علاقه ای ندارند کارآمد باشند. به عنوان مثال در مطالب وبلاگ اگر موضوع X حجم زیادی از ترافیک را به سایت شما می آورد، شما احتمالا علاقه مند خواهید شد که پست های بیشتری در آن زمینه تولید کنید.

نرخ فرار (Bounce Rate)

نرخ فرار (Bounce Rate)

توجه کردن به نرخ فرار بسیار مهم است چرا یک شاخص و نشانگر از این است که بازدیدکنندگان چقدر با صفحه تعامل دارند و چه مقدار در صفحه باقی می مانند. هر چقدر نرخ فرار بالاتر باشد به این معنی است که بازدیدکنندگان سریعتر سایت را ترک می کنند و بلعکس. در نتیجه یک نرخ فرار ۱۰۰ درصد یعنی اینکه بازدیدکنندگان بلافاصله بعد از ورود به صفحه آنرا ترک می کنند. اگر نرخ فرار برابر با ۰ درصد است یعنی همه کاربران حداقل تاحدودی در حال تعامل با صفحه هستند.

دانستن درباره نرخ فرار از آنجایی اهمیت دارد که یک نشانگر مهم است درباره اینکه کاربران به طور کلی چگونه نسبت به بخشی از محتوا واکنش نشان می دهند. اگر شما به نرخ فرار ۹۰ درصد برسید یعنی محتوای شما برای کاربر انقدر جذاب نیست که زمان بیشتری را در سایت شما بگذراند و محتوای بیشتری بخواند و به این معنی است که سایت شما نیاز شدیدی به توسعه و بهبود در زمینه محتوا دارد. از طرف دیگر نرخ فرار کمتر از ۴۰ درصد نشان می دهد که کاربران در حال تعامل با سایت شما هستند. با گذشت زمان الگوهای نرخ فرار به شما کمک می کنند تا محتوای بهتری بسازید تا حداکثر توجه را به ازای هر بخش از محتوا جذب کند.

پایان بخش اول.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *