تاثیر تجربه کاربری در موفقیت فروشگاه اینترنتی

تاثیر تجربه کاربری در موفقیت فروشگاه اینترنتی - سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش

بسیاری از کسب و کارها دریافته اند که در دنیای امروز نمی توان تجارت الکترونیک را نادیده گرفت. اما بسیاری از این ها نمی دانند دقیقا باید برای داشتن مخاطب و کاربر که همان خریدار بالقوه است و همچنین تبدیل آن ها به خریدار بالفعل چه کنند؟  حتی بسیاری از آن ها معنای مفاهیمی کاربردی مانند تجربه کاربری و تاثیر تجربه کاربری در موفقیت فروشگاه اینترنتی را نمی دانند. آن ها فکر میکنند فقط باید یک سایت داشته باشند و غیر از آن با اصول مهم در طراحی و مدیریت و تولید محتوای سایت هیج آشنایی ندارند. از این رو این گونه افراد در زمینه تجارت الکترونیک شکست می خورند و نمی توانند در تجارت آنلاین کسب و کار خود را توسعه دهند.

تجربه کاربری در سایت دقیقا چیست؟

آیا برای شما پیش آمده است که وارد سایتی شوید و اینقدر برایتان اعصاب خرد کن باشد که دیگر حاضر به باز کردن آن نبوده و به سرعت از آن خارج شوید؟ موارد زیادی می تواند باعث این موضوع شود. اگر تجربه کاربری شما در سایتی بد باشد قطعا از آن خرید نکرده و دیگران را نیز از خرید از آن منصرف خواهید کرد. پس تاثیر تجربه کاربری در موفقیت فروشگاه آنلاین بسیار زیاد و اساسی به شمار می رود.

تاثیر تجربه کاربری از نظر سئو یا بهینه سازی سایت نیز بسیار مهم است اگر کاربران زود سایت را ببندند و از آن خارج شوند به موتورهای جستجو سیگنالی ارسال می شود که مطالب این سایت برای کاربران مفید نیست و در نتیجه رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو دچار افت می شود. اگر رتبه سایتی در نتایج موتورهای جستجو افت کند، ورودی موتورهای جستجو که همان خریداران بالقوه هستند نیز به شدت افت می کند. این مورد به بالا رفتن نرخ فرار کاربران از سایت نیز معروف است که می تواند باعث نزول ترافیک سایت نیز بشود.

چه مواردی تجربه کاربری در سایت ها را نامناسب می کنند

اولین مورد از تاثیر تجربه کاربری نا خوشایند کند بارگذاری شدن سایت است. کاربران معمولا زیاد منتظر بالا آمدن سایت نمی مانند و آن را می بندند. همچنین اگر در منوی بالای صفحه لیست مطالب یا لیست و دسته بندی مناسبی از محصولات نداشته باشید و کاربر به راحتی آنچه می خواهد را پیدا نکند قطعا سایت را خواهد بست. حتی اگر کاربر نتواند محصول مورد نظرش را پیدا کند باید یک قسمت جستجو در سایت وجود داشته باشد تا وی از سایت فراری نشود و بتواند از این طریق چیزی که می خواهد را پیدا کند.

نکته مهم دیگر در تجربه کاربری استفاده از رنگ ها در سایت است. رنگ ها برای تهییج عواطف و افزودن تاکید بسیار سودمند هستند.  با این حال استفاده از رنگ های متعدد باعث تضعیف نتایج مورد نظر سایت خواهد شد. برخی مواقع حتی اندازه و نوع فونت و خط مطالب می تواند برای بیننده آزار دهنده بوده و وی را از سایت فراری دهد. برخی سایت ها بیش از اندازه روی محتوای متنی زوم می کنند و اصلا تصاویر را برای معرفی خدمات و محصولات و مطالب خود استفاده نمی کنند. در صورت طولانی بودن توضیحات و نبودن تصویر برای مطلب، کاربران خسته شده و سایت را ترک می کنند.

چگونه تجربه کاربری خوبی در سایت خود داشته باشیم؟

در مرحله ساخت سایت فروشگاهی باید از ابتدا طوری عمل کنید که سایت شما از همه نظر به ویژه راحتی برای کار و همچنین جذابیت بصری برای کاربران تجربه کاربری مناسبی ایجاد کند. باید در ایجاد منوها، انتخاب رنگ در ساخت سایت فروشگاهی، انتخاب فونت ها و اندازه متون، محل قرار گیری المان های صفحه و موارد دیگر به خوبی دقت شود. اما در مراحل بعدی که پس از طراحی سایت است یعنی مرحله مدیریت سایت نیز باید اصولی رعایت شود. باید در تولید محتوا طوری عمل کنید که مطالب سایت شما کاربران را در سایت نگه دارد و بلکه کاربران به خواندن سایر مطالبتان هم تشویق شوند و زمان بیشتری در سایتتان بگذرانند و صفحات بیشتری از سایتتان را ببینند تا موتورهای جستجو سایت شما را سایتی کاربر پسند دریابند و برای سایت شما رتبه ای بهتر در کلمات کلیدی مورد نظرتان در نظر بگیرند.

در حقیقت با این کار خودتان باعث سو یا بهینه سازی سایتتان خواهید شد و به مرور زمان این کار شما با هزینه کردن بسیار زیاد برای سئو برابری می کند و همان نتیجه مثبت را خواهد داشت. یادتان باشد سایت شما باید در نظر گوگل کاربر پسند به نظر برسد. از این رو باید همه کاربران را در نظر بگیرید. امروزه بخشی عمده از کاربران از طریق موبایل و تبلت وارد سایت های اینترنتی می شوند. از این رو باید سایت شما به این کاربران هم احترام گذاشته و کاربری خوبی برایشان در نظر گرفته شده باشد. پس باید سایت شما ریسپانسیو یا واکنش گرا باشد تا برای هر سایز وسیله ای که سایت شما از طریق آن باز می شود، سایتتان مناسب سازی شود. از این رو کاربران سایت شما را ترک نکرده و زمان زیادی در آن می گذرانند.

ساخت راحت و ساده سایت با استفاده از سیستم سایت ساز پوپش

همانطور که عرض شد در مرحله طراحی باید مواردی برای بهبود تجربه کاربری در سایت اعمال شود. اما اگر خودتان طراح سایتتان نباشید خیلی سخت است که طراح دقیقا همان چیزی که می خواهید را به شما تحویل دهد. در ضمن باید هزینه زیادی را نیز متحمل شوید. اما به شما مژده می دهیم که با استفاده از سیستم سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش می توانید بدون دانش برنامه نویسی خودتان سایتتان را همان طور که می خواهید طراحی کنید و اصول ذکر شده رد بالا را نیز در آن پیاده نمایید. حتما با خود می گویید مگر بدن دانش برنامه نویسی می شود سایت طراحی کرد؟ مکانیزمی که این سیستم بر ان استوار است به Drag & Drop مشهور است و به طور خلاصه جانمایی ارکان سایت در صفحه با موس است.

در حقیقت شما متن، عکس و تصویر، ویدیو، منو، دکمه ها و تمام اجزای سایت را می توانید به آسانی با موس کشیده و در هر جای صفحه سایت که مدنظر دارید قرار دهید. با همین مکانیزم شما هر وقت بخواهید می توانید تغییرات در سایت خود ایجاد کنید. درحالی که اگر با یک طراح کار کنید برای هر تغییری در سایت باید به وی هزینه پرداخت نمایید. همچنین این سیستم یک سری قالب های طراحی شده و آماده را به صورت رایگان برای شما قرار داده که می توانید به سادگی یکی از آن ها را انتخاب کرده و روی سایت خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *