راه اندازی سایت فروشگاهی از صفر تا صد بدون نیاز به کدنویسی

راه اندازی سایت فروشگاهی از صفر تا صد بدون نیاز به کدنویسی

هر تولید کننده، وارد کننده یا توزیع کننده کالا یا هر خرده فروشی در سطح شهر و روستاها امروزه می تواند از تکنولوژی های نوینی مانند سایت و اپلیکیشن استفاده کرده و خود را به بازار تجارت الکترونیک وارد نموده و کالاهای خود را به صورت اینترنتی و آنلاین بفروشد. البته شاید در برخی از صنوف امروزه رونق فروش اینترنتی بسیار بالا باشد و در برخی دیگر هنوز فروش اینترنتی زیاد جا نیفتاده باشد و لزوم ورود به فروش آنلاین در این صنوف به خوبی حس نشود. اتفاقا این صنوف فرصت کار بیشتری دارند. زیرا هنوز رقابت در فروش آنلاین در آن ها کم است و فرصت خوبی برای پیشی گرفتن از رقبا مهیا است. اگر الان به راه اندازی سایت فروشگاهی اقدام کنند چند سال دیگر که فروش اینترنتی در صنفشان رشد بیشتری کرد، بسیار از رقبا جلو خواهند بود و سهم بالایی از فروش آنلاین را به خود اختصاص خواهند داد.

ملزومات راه اندازی سایت فروشگاهی

اول از همه باید کالایی برای فروش داشته باشید یا اینکه با یک تامین کننده کالا در ارتباط باشید. البته لزوما کالای فروشی فیزیکی نیست و می تواند به صورت فایل نیز باشد. باید در مورد نوع و روش ارسال محصولات برای مشتریان هم از قبل برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. در انتخاب نوع محصولاتی که برای فروش در نظر می گیرد باید در نظر داشته باشید که بهتر است وارد بازار صنفی شوید که اشباع نشده باشد. همچنین باید جامعه هدف خریداران بالقوه خودتان را مشخص فرمایید و بر اساس نوع رفتارها و سلایق آن ها به طراحی سایت اقدام نمایید. همچنین باید فکر کنید که چه مزیتی نسبت به رقبا میخواهید به مشتریان ارائه دهید. مثلا قیمت رقابتی می تواند یک مزیت عالی باشد.

حال نیاز به راه اندازی سایت فروشگاهی است. برای این کار به یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی نیاز خواهید داشت. سیستم مدیریت محتوا فروشگاهی همانطور که از اسمش بر می ‌آید، امکانات لازم برای راه اندازی سایت فروشگاهی را در اختیار شما قرار می ‌دهد.

اگر سایت شما وردپرس است با ووکامرس می توانید این کار را انجام دهید. این سیستم با داشتن افزونه های وردپرس و پشتیبانی از زبان فارسی کار شما راه می اندازد. مجنتو (Magento)، اپن‌کارت (Open Cart) و پرستاشاپ (PrestaShop) هم در دسته سیستم‌های رایگان فروشگاهی قرار گرفته ‌اند. سیستم های سایت ساز و  فروشگاه ساز مانند پوپش که امکان راه اندازی سایت فروشگاهی از صفر تا صد بدون نیاز به کدنویسی را به شما می دهند.

فروشگاه های مختلف روش های مختلفی را برای پرداخت وجه محصول، پیش روی مشتری قرار می‌دهند. از جمله پرداخت انلاین، واریز به شماره حساب یا پرداخت نقدی در محل. این روزها با توجه به گسترش خدمات الکترونیک بانکی، اغلب افراد گزینه پرداخت آنلاین را ترجیح می ‌دهند. پس شما باید به فکر تهیه‌ چند درگاه پرداخت مطمئن و امن از چند بانک معتبر کشور باشید. برای داشتن درگاه مستقیم از بانک ها که بدون کارمزد است باید نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنید.

ضمنا راه دیگری برای دریافت درگاه پرداخت نیز وجود دارد و آن استفاده از درگاه های پرداخت واسط است. نحوه کار این سیستم ها به این گونه است که با ثبت نام در آنها، یک صفحه پرداخت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌ گیرد که مشتری می ‌تواند پرداخت خود را از طریق این درگاه ها انجام دهد. این درگاه ها برعکس درگاه مستقیم بانکی کارمزد دارند.

نکات سئو برای راه اندازی سایت فروشگاهی

برای داشتن مشتری باید یک فروشگاه و ویترینش در معرض دید مردم قرار گیرد. در معرض دید بودن در دنیای اینترنت یعنی رسیدن به صفحه نخست نتایج موتورهای جستجو. از این رو سئو یا بهینه سازی سایت فروشگاهی می تواند مهم ترین کار در بالا آورن یک سایت فروشگاهی قلمداد شود. باید سایت از پایه اصولی بنا نهاده شود. معماری سایت یا اینکه چگونه صفحات سایت شما سازمان دهی و مرتب شوند از لحاظ سئو برای هر سایتی مهم است. اما برای ساخت سایت فروشگاهی این قضیه دو برابر اهمیت دارد.

حتما دیده اید سایت های فروشگاهی موفق بخشی به اسم وبلاگ یا مجله هم دارند. این بخش برای تولید محتوای مرتبط و غیر مرتبط به کار می رود و بیشتر برای کشاندن بازدید کنننده به سایت به کار می رود. محتوا نوشتن هم اصول خود را دارد. تحقیقات نشان داده که محتوای بزرگتر به کسب رتبه بهتر در گوگل منجر خواهد شد، همچنین محتوای بلند یکی از فاکتورهای رتبه بندی است و تاثیر زیادی روی گرفتن رتبه دارد.

حقیقت این است که گوگل می خواهد بفهمد در سایت شما چه خبر است و هرچه محتوایی که شما برای آن فراهم کرده اید بزرگتر و بیشتر باشد، گوگل بهتر می تواند کارش را انجام دهد. بنابراین، وقتی شما محتوای طولانی منتشر می کنید، مشتریان بهتر می فهمند قرار هست چه چیزی بخرند. شاید نتوان برای هر محصولی ۱۰۰۰ کلمه توضیح نوشت. اما بهتر است برای یک محصول شاخص از هر دسته بندی محصولی حداقل این کار را انجام دهید. در داخل متن محتوا و توضیحات محصول حتما کیوورهای اصلی را چند بار تکرار نمایید.

لینک سازی داخلی بین صفحات سایت فروشگاهی هم در سئوی آن بسیار موثر است. همچنین باید چگالی کلمات کلیدی اصلی فروشگاه اینترنتی هم در نظر گرفته شود. وقتی بخواهید برای وبلاگ سایت تان یک مقاله تولید کنید، باید آن را بر اساس یک کلید واژه کانونی بنویسید. کلید واژه کانونی موضوع اصلی محتوا است و منظور از چگالی کلید واژه تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی در محتواست. تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن شما باید دارای تعادل باشد. یعنی نه خیلی زیاد و نه خیلی کم.

زیاده روی در استفاده از کلی دواژه از نظر گوگل کار درستی نیست و ممکن است وب سایت تان اسپمر شناخته شود و گرفتار پنالتی گوگل شوید. اگر تراکم کلیدواژه کمتر از حد مجاز یعنی ۰.۵ درصد بود باید تعداد دفعات بیشتری از کلمه کلیدی در متن استفاده کنید، تا گوگل درک کند که محتوای شما برای یک موضوع خاص تولید و بهینه شده است. اگر درصد چگالی از مرز ۲.۵ عبور کرد، پیشنهاد می کنم برای حل این مشکل از کلمات مترادف استفاده کنید، زیرا یکی از مهم ترین راهکار ها برای جلوگیری از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *