معرفی فروشگاه اینترنتی ebay

معرفی فروشگاه اینترنتی ebay

اکثر مردم وقتی اسم فروشگاه اینترنتی ebay گفته می شود، برایشان آشناست و قبلا نام آن را شنیده اند. اما درصد بالایی از مردم به ویژه در کشور ما اصلا نمی دانند این سیات در چه زمینه ای و با چه مکانیزمی فعالیت می کند. از این رو بر آن شدیم مطالبی در زمینه آشنایی با فروشگاه اینترنتی ebay خدمتتان ارائه نماییم. آشنایی با شرکت های بزرگ و موفق که از ابتدا این قدر بزرگ نبوده اند، می تواند انگیزه و امید بیشتری به ویژه در میان جوانانی که استارتاپ های نوپا را بنیان نهاده اند ایجاد نماید. در سال ۱۹۹۵ فردی به نامی پیر امیدیار مالک ایرانی الاصل آمریکایی این شرکت را در زمینه خرید و فروش آنلاین راه انداخت و شاید آن زمان خود او نیز باور نمی کرد یک روزی سایت وی به یکی از بزرگ ترین فروشگاه های اینترنتی خرید و حراجی در دنیا بدل شود. از این رو جوانانی که قصد ورود به تجارت الکترونیک را دارند نباید نا امید باشند. خوشبختانه خیلی از موانع کار نیز برای این عزیزان برداشته شده است. به عنوان مثال شاید تا چند سال قبل مجبور بودند برای طراحی سایت خود هزینه ای گزاف پرداخت کنند. اما امروزه با کمک سیستم های و فروشگاه ساز که در کشورمان وجود دارند با کمترین هزینه می توان یک سایت فروشگاهی بسیار عالی طراحی و راه اندازی نمود.

eBay چیست؟

برای آشنایی با این شرکت به طور کلی لازم است با ساختار کاری آن آشنا شویم. در حقیقت این سایت یک بازار بزرگ بین المللی آنلاین است که همه روزه میلیون‌ها نفر در آن به خرید، فروش یا هر دو کار می پردازند. اما نکته جالب کار فروشگاه اینترنتی ebay این است که در این بازار هر چیز همان ‌قدر می‌ ارزد که مشتری حاضر است بابتش پول بپردازد. در واقع مثلا کالاهایی که تولیدشان متوقف شده یا کالاهای کلکسیونی در این بازار می توانند به رقم های بسیار بالایی برسند.

انواع اجناس در فروشگاه eBay

دراین سایت دو لیست اصلی کالا برای فروش وجود دارند که عبارتند از : کالاهای حراجی، و کالاهای قیمت ثابت. کالاهای قیمت ثابت مانند هر فروشگاه اینترنتی دیگری در فروشگاه اینترنتی ebay نیز موجودند و با کلیک روی Buy It Now می توانید با قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده خرید را انجام داده و به درگاه پرداخت هدایت شوید. این قسمت خیلی ساده و شبیه هر فروشگاه آنلاین دیگری در هر کجای جهان است. اما دسته دوم اجناس حراجی در این سایت هستند که به طور کامل توضیح خواهیم داد.

حراجی سایت eBay

این نوع فروش کالا شاید برای بسیار از ما پیچیده به نظر بیاید. در کنار هر یک از اجناسی که برای حراج قرار داده شده اند یک کلید به نام Place Bid قرار داده شده که قیمت فعلی حراج و پیشنهاد شما در باکس کنار آن قابل مشاهده است. اولا باید بدانید که برای خرید کالای حراج شده یک زمان محدود تعیین می کنند. در پایان این زمان، کالا به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می شود.

نکته جالب این است که در حراج سنتی روش کار کمی غیر منصفانه است و فروشنده، حراجی را تا زمانی که پیشنهاد بالاتر وجود دارد، ادامه می ‌دهد و تنها زمانی که دیگر قیمت‌ های پیشنهادی بالاتر نمی ‌روند، حراجی را تمام می ‌کند و کالا را می‌ فروشد. اما در حراجی eBay فروشنده موظف است زمان مشخصی برای فروش کالای خود مشخص کند، مثلا ۱ روز یا ۱۰ روز. وقتی زمان حراجی به پایان رسید، بالاترین پیشنهاد برنده است حتی اگر بعد از آن قیمت ‌های بالاتری هم پیشنهاد شود.

برای شرکت در حراجی و برنده شدن، باید با اصول کار آشنا باشید. نکته اول ای است که قیمت پیشنهادی شما از قیمت پیشنهادی فعلی باید بالاتر باشد. نکته مهم دیگر این است که اگر پیشنهاد شما برنده شد، باید کالا را بخرید. پیشنهاد شما در حراج به ‌منزله‌ یک قرارداد قانونی است. زمانی که حراج خاتمه می ‌یابد اگر پیشنهاد شما بالاترین پیشنهاد موجود باشد، شما کالا را خریده ‌اید و باید بهای آن را به فروشنده بپردازید و نمی توانید از خرید سر باز بزنید.

حراجی خودکار سایت eBay

برخی کاربران ممکن است از سیستم حراجی خودکار استفاده کنند. این سیستم بدین صورت است که شما باید در آن ، حداکثر مبلغی را که حاضرید برای محصول بپردازید، پیشنهاد بدهید . اگر حداکثر مبلغی که وارد کرده ‌اید از قیمت‌ های ثبت ‌شده توسط سایر کاربران بیشتر باشد، شما به‌ عنوان آخرین پیشنهاد دهنده شناخته می ‌شوید و پیشنهاد شما برنده می شود. اما اگر بالاترین پیشنهاد شما بالاترین پیشنهاد موجود نباشد، فروشگاه اینترنتی ebay پیشنهاد شما را ثبت می ‌کند و به ‌صورت خودکار کمترین مبلغی را که لازم است تا در حراجی باقی بمانید، اعلام می ‌کند.

نکاتی جالب در مورد سایت eBay

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین کالای فروخته شده در این سایت، یک نشانگر لیزری شکسته بود که پس از خرید، این سایت با خریدار تماس گرفت و از شکسته بودن کالا وی را مطلع کرد. اما خریدار از این موضوع ابراز آگاهی نمود و گفت که مجموعه ای از نشانگرهای لیزری شکسته دارد.

اما مسئولین این شرکت از اول این نام را برای سایت خود انتخاب نکرده بودند. در ابتدا این وب‌ سایت برای مدت چند سال AuctionNet نام داشت. AuctionNet در سال ۱۹۹۵ طراحی گرافیکی نه چندان زیبایی داشت. در نهایت نام آن را به ایبی تغییر دادند. نکته جالب دیگر در مورد این سایت این است که این سایت بر اساس حکم دادگاه هیچ مسئولیتی در قبال نظارت بر صحت کالاهای فروخته شده ندارد و بسیاری از آثار باستانی و هنری و سکه های فروخته شده در این سایت جعلی می باشند. اما در مورد گران ترین کالای به فروش رفته در این سایت نیز می توان به یک قایق تفریحی با ۱۲۳ متر طول اشاره کرد که ۱۶۸ میلیون دلار به فروش رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *