هزینه ساخت اپلیکیشن چقدر است ؟

هزینه ساخت اپلیکیشن چقدر است ؟

سال های زیادی است که با توجه به پیشرفت چشمگیر فناوری و تکنولوژی و استفاده بیشتر انسان ها از تلفن همراه، بازار اپلیکیشن ها هم بسیار داغ شده است. امروزه حتی صاحبان کسب و کار های کوچک نیز به این فکر افتاده اند تا اپلیکیشن اختصاصی کسب و کار خود را راه اندازی کنند و  در آن کالاها یا خدمات خود را به نمایش بگذارند. به همین خاطر بازار اپلیکیشن چند سالی هست که رشد چشمگیری داشته. اما سوال اینجاست که هزینه ساخت اپلیکیشن چقدر است ؟

متقاضیان همیشه از هزینه ای که باید برای ساخت اپلیکیشن یا طراحی سایت باید بپردازند، شوکه میشوند، همیشه مشتریان دنبال دستیابی به بالاترین کیفیت با کمترین هزینه هستند. عوامل مختلفی روی هزینه ساخت اپلیکیشن تاثیر دارد، موضوع این نیست که شما از کدام کشور این خدمات را دریافت می کنید، آمریکا،هند، انگلستان یا ایران، شرکت های اندروید و اپل اپلیکیشن ها را برای شرکت های مختلف و برنامه نویسان فراهم کرده اند.

با توجه به رشد چشمگیری که دنیای موبایل دارد و روز به روز هم بیشتر می شود، به مراتب همه ی شرکت ها و موسسه ها به فکر ساخت برنامه های موبایل می افتند، که همین امر باعث می شود، برنامه نویسان یا شرکت هایی که در حوزه ساخت اپلیکیشن فعالیت می کنند، باهم به رقابت بپردازند، هر موسسه یا فردی که ارزان تر باکیفیت تر و در زمان کمتری اپلیکیشن را تحویل دهد، قاعدتا در آمد بیشتری نیز خواهد داشت.

مواردی که روی هزینه ساخت اپلیکیشن تاثیر می گذارد

محاسبه هزینه ساخت اپلیکیشن به عوامل مختلفی از جمله تعداد ساعات کاری نیز بستگی دارد. عوامل زیادی برتری اپلیکیشن ها را نسبت به همدیگر تعیین میکند، مثلا فرم کلی اپلیکیشن، طراحی، ایده پردازی، پیچیدگی محصول و مهم تر از همه پشتیبانی پس از به بازار رفتن اپلیکیشن، که این عوامل میتواند تاثیر زیادی روی هزینه ساخت اپلیکیشن داشته باشد.

از طرف دیگر جدا از موارد مورد نیاز پروژه، عوامل انسانی نیز در ساخت یک اپلیکیشن موفق تاثیر دارد. مثلا یک تیم طراحی حرفه ای شامل : طراح UI/UX  ، مدیر پروژه، کم کم ۲ برنامه نویس و یک مهندس تضمین کیفیت باشد.  اگر اپلیکیشن نیاز به بارگذاری محتوا نیز باشد، باید بک توسعه دهنده محتوا هم به تیم اضافه شود .

عوامل تاثیر گذار روی هزینه ساخت اپلیکیشن

  •     تعداد دستگاه ها و سیستم عامل های مورد نیاز
  •     طرح های سفارشی متقاضی و طراحی خاص انیمیشن
  •     پیچیدگی فنی اپلیکیشن

در ادامه توضیح مختصری راجع به عوامل تاثیر گذار روی قیمت اپلیکیشن خواهیم داد

سیستم عامل های مختلف از نظر فنی با هم تفاوت هایی دارند مثلا وقتی یک اپلیکیشن IOS  ساخته می شود، بعد از هر بار به روز رسانی، اپلیکیشن نصب شده روی دستگاه باید به روز شده و سازگار با نسخه آپدیت شده عرضه شود . اما اپلیکیشن های اندروید متفاوت تر از این هستند، عوامل بسیاری روی هزینه ساخت اپلیکیشن اندروید تاثیر گذار است، مثل:

  1. چه تعدادی  از دستگاه ها و نسخه های سیستم عامل را پشتیبانی میکند، با توجه به میزان زمانی که صرف همگان سازی یک اپلیکیشن با اندازه صفحه نمایش های متفاوت و مشخصات سخت افزاری گوشی های مختلف، تست کردن برنامه قبل از تحویل آن، به طور ویژه ای روی هزینه ساخت اپلیکیشن تاثیر گذار است.
  2. با توجه به نوسان قیمت های بازار برای دستگاه های خاص ، ممکن است بازار اندروید و اپلیکیشن هایش قیمت های بالاتری نسبت به IOS  داشته باشند یا برعکس.

طرح های سفارشی متقاضی

هزینه های استاندارد طبق طراحی های استاندارد برآورد می شوند، اگر یک مشتری خواستار طراحی های پیچیده تر و استفاده از انیمیشن های خاص در اپلیکیشن خود باشد، هزینه های ساخت و طراحی اپلیکیشن به مراتب بالاتر می رود.

با توجه به خواسته های متقاضی میتوان یک اپلیکیشن را قیمت گذاری کرد، بسیاری از سازنده های اپلیکیشن با توجه به کاربری های مختلف اپلیکیشن ها مبالغ مختلفی را ارائه می دهند. مثلا هزینه ساخت اپلیکیشن اندروید فروش محصولات برای کسب و کار های کوچک ممکن است به مراتب کمتر از هزینه ساخت اپلیکیشن هایی با کاربری وسیع تر که بازار کار آنها هم داغ است باشد.

برای ساخت یک اپلیکیشن اول باید تحقیق کنید که از آن اپلیکیشن چه میخواهید و بعد از آن اقدام به ساخت اپلیکیشن کنید. به روز بودن اطلاعات شما درباره ی اپلیکیشن ها میتوان از اینکه شرکت ها و موسسات از شما سو استفاده کنند و سرتان را کلاه بگذارند را بگیرد. چرا که برخی از سازنده های اپلیکیشن به راحتی می توانند با استفاده از اصطلاحات تخصصی و چرب زبانی شما را گول بزنند.

پیچیدگی فنی اپلیکیشن

عوامل زیادی وجود دارند که یک اپلیکیشن را از نظر ساختاری پیچیده کنند، مثلا اضافه کردن درگاه های پرداخت درون اپلیکیشنی یا قابلیت هایی که اپلیکیشن را برای اشتراک گذاری با شبکه های اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک، google+  و … لینک میکند. امکان دسترسی آسان به پنل مدیریت، که از طریق آن می توانید محتوا، مدیریت کاربران ، مشاهده آمار و … را مدیریت کرد. همچنین خرید درون برنامه یکی دیگر از عواملی است که اپلیکیشن را پیچیده تر می کند. اینها قسمتی از عواملی هستند که با توجه به پیچیده تر کردن یک اپلیکیشن، هزینه ساخت اپلیکیشن حرفه ای را هم تحت تاثیر قرار می دهند.

حرف آخر

طبق نظر برنامه نویسان حرفه ای اپلیکیشن های موبایل، در بازار ایران تفاوت قیمت های عجیبی وجود دارد، همچنین بی دانشی متقاضیان باعث میشود که سازندگان اپلیکیشن از آنها سو استفاده کنند.

مثلا در بازار اعتبار آنتی ویروس را میفروشند در حالی که می توان همان اعتبار را از اینترنت به صورت رایگان دانلود کرد. در ساخت اپلیکیشن هم به همین صورت است، اپلیکیشن ساز های رایگانی در اینترنت وجود دارند که با دادن داده های مشخص یک خروجی مشخص نیز تحویل کاربر می دهد، به همین صورت سازندگان اپلیکیشن در برابر خدمات ناچیز و استفاده از همین اپلیکیشن ساز های رایگان مبلغ زیادی را از کاربرانی که اطلاعات کافی ندارند دریافت می کنند.

چرا که افراد عادی نمی توانند فرق بین اپلیکیشن ها را متوجه شوند، و نمی توانند تشخیص دهند که زیربنای اپلیکیشن بر چه پایه ای است و فقط ظاهر آن را میبینند، اما طبق نظر برنامه نویسان حرفه ای با توجه به ساعات کار و تعداد نفرات تیم طراحی می توان هزینه ساخت اپلیکیشن را برآورد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *