وبینار – webinar چیست و چگونه وبینار برگزار کنیم ؟

وبینار - webinar چیست و چگونه وبینار برگزار کنیم ؟

وبینار یکی از روش های به اشتراک گذاشتن دانش با دیگران است. برای افراد مطرح در هر کسب وکار، روش های زیادی وجود دارد که بتوانند دانش خود را با جهان به اشتراک بگذارند، روش هایی مانند نوشتن کتاب، میزبانی پادکست یا نوشتن وبلاگ در مورد صنعتشان. راه های زیادی وجود دارد که یکی از این راه‌ها ایجاد یک وبینار است. راهی که افراد معمولاً از آن غافل می شوند. به طور قطع ایده ایجاد وبینار یک رویکرد کاملاً واضح و صریح است.

اما وبینار – webinar چیست، ابزار قدرتمندی است که شرکت کنندگان برای یادگیری مهارت یا به دست آوردن بینش صحیح از صنعت موردنظر خود از صحبت های سخنران های خبره استفاده می نمایند. وبینار خوب وقتی ایجاد می گردد که در مورد آن تحقیق شده و جزئیات را در نظر داشته باشیم. از انتخاب یک موضوع خوب و جذاب گرفته تا دانستن اینکه هدف از ارائه وبینار – webinar چیست، روش های ارائه، شناخت مخاطبان، تجهیزات لازم، تبلیغات مناسب و سایر مواردی که در ارائه یک وبینار بااهمیت می باشند.

موضوع وبینار – webinar چیست و تحقیق در مورد موضوع آن

هر چقدر هم در مورد موضوع اینکه وبینار – webinar چیست ، تخصص داشته باشیم، بازهم لازم است در مورد آخرین و به‌روزترین اطلاعات و تحقیقاتی که در حوزه موضوع موردنظر ارائه شده است تحقیق و پژوهش نمود تا ارائه مرتبط، جدید و جذاب باشد. اینترنت جای مناسبی برای شروع تحقیق و رقابت با سایر وبینارهای مشابه است.

می توان از نحوه ساخت اسلایدهایی که برای نشان دادن نکات استفاده می گردد بهره گرفت و با نظر شخصی در آن‌ها تغییرات ایجاد نمود. بهتر است یک تایم زمانی برای اجرای سرویس وبینار تعیین و تا انتها به آن پایبند بود. روند ایجاد محتوا ممکن است بیش ازآنچه پیش بینی شده به طول انجامد و بهتر است تا زمانی که کاملا آماده نشده است اجرا را به تعویق اندازیم. وبینارهای مشابه می توانند در گرفتن تصمیم برای برگزاری کمک نمایند.

موضوع وبینار - webinar چیست

قالب و ابزار وبینار – webinar چیست

مفهوم قالب وبینار بدین معنا است که مشخص نمود که قرار است به طور مفصل به توضیح در خصوص یک بخش از کسب و کار پرداخت یا مثلا  قرار است به صورت جمعی که درباره موضوعی بحث می نمایند برگزار شود. وبینار به صورت برخط و زنده خواهد بود یا از پیش ضبط شده است. این‌ها سؤالاتی هستند که باید بپرسید تا راه هایی را پیدا کنید که ارائه برای مخاطبان جالب تر و برای ارائه دهنده راحت تر باشد.

تجهیزات مور نیاز

در این مرحله، باید مشخص نمود که تجهیزات لازم برای ارائه وبینار – webinar چیست و آن ها را جمع آوری نمود. رایانه ی مورد استفاده می بایست قادر به اجرای چندین برنامه سنگین به صورت همزمان باشد. برای یک اجرای زنده، اتصال اینترنتی کامل و درست  لازم است پس رایانه های قدیمی که Wi-Fi ضعیف دارند مناسب این کار نمی باشند. وب کم یا دوربین مناسب از ضروریات است. بسته به اینکه نوع وبینار – webinar چیست ، دوربین هایی که استفاده می شود متفاوت است.

اگر وبینار از قبل ضبط شده است باید آن را با بهترین کیفیت دوربین ضبط نمود. میکروفون خوب هم ضروری است. لازم است کلمات واضح توسط مخاطبان شنیده شوند. بیشتر این‌ها به نحوه بیان بستگی دارد، اما یک میکروفون بد می تواند حتی یک صدای واضح را به یک صدای آشفته و خفه تبدیل نماید. بسته به این‌که پلت فرم میزبانی وبینار – webinar چیست، ممکن است برای به اشتراک گذاشتن صفحه در طول جلسه به نرم افزارهای دیگری مانند Google Hangouts نیاز باشد.

ایجاد محتوای جذاب برای وبینار – webinar چیست

ایجاد محتوای جذاب برای ارائه بسیار ضروری است. لازم است همه محتوای مورد نیاز را جمع آوری نمود. باید تعیین نمود که سناریوی وبینار – webinar چیست ، تا بتوان مرحله به مرحله پیش رفت. در واقع نوشتن سناریو کمک می نماید تا نحوه ارائه به مخاطبان را مشخص و تعیین نمود. قرار است چه چیزهایی چه موقع و چگونه بیان گردد. برنامه وبینار بدون اسلایدها جالب نخواهد بود. اسلاید ها باید حاوی مطالب جالب در مورد صنعت، آمار جذاب و نمودارها باشد. پس از ایجاد محتوای وبینار، تاریخ و زمان اجرای آن را نهایی می نماییم.

تبلیغات وبینار – webinar چیست

آخرین مرحله تبلیغات و بازاریابی است. پس از ایجاد محتوا، باید شروع به تبلیغ و بازاریابی نمود. با روش های هیجان انگیز در مورد اینکه موضوع وبینار – webinar چیست با دیگران سخن گفت. خبرنامه ها، سایت شخصی، صفحات فرود، وبلاگ ها و از همه مهم تر رسانه های اجتماعی بهترین مکان های برای بازاریابی هستند.

پیش اجرای وبینار – webinar چیست

با نزدیک شدن تاریخ اجرا، لازم است چندین بار کل اجرا را تکرار نمود. رایانه، نرم افزار و سایر تجهیزات را درگیر و تمام نرم افزارهای رایانه ای مورد نیاز را همزمان باز کرده و اجرا نمود، حتی بیشتر از آنچه که احتمالاً در طول وبینار واقعی از آن استفاده خواهد شد. این نه تنها در خصوص چگونگی عملکرد سیستم آگاهی می دهد بلکه می تواند این فرصت را بدهد که مشکلات احتمالی هنگام اجرا را کاهش دهیم. بهتر است از یک دوست یا دستیار برای تماشای کل ارائه بهره گرفت. حتی می توان تا آنجا پیش رفت که یک وبینار خصوصی ایجاد نمود و تنها دستیاران آن را مشاهده کنند تا آن‌ها بتوانند نظر بدهند. همیشه مواردی وجود دارد که از آن غافل هستیم و یک شنونده متوجه آن خواهد شد.

اجرای وبینار

سرانجام زمان آن فرا رسیده است که وبینار برگزار گردد. قبل از فشار دکمه ضبط یا اجرا، به سادگی تمام یادداشت ها، اسکریپت ها و هر چیز دیگری را که ممکن است به آماده سازی کمک کند مرور نمایید. لازم است از راه هایی که بینندگان می توانند وبینار و برگزار کننده وبینار را پیدا کنند شامل ساخت سایت برای آن و یا کانال های شبکه های اجتماعی اطمینان حاصل نمود. بعد از اتمام کار، با احترام به مخاطبان، اجرا را پایان می دهیم.

اقدامات پس از وبینار – webinar چیست

پس از اتمام اگر وبینار رایگان نبوده کاری برای انجام وجود ندارد اما همچنان نیاز به تبلیغ می باشد. اگر به صورت رایگان ارائه شده، حتماً آن را در کانال YouTube خود ارسال کنید و همچنین ویدیو را در وب سایت خود قرار دهید. اگر سؤالات زیادی درمورد برخی از مباحثی که در طول وبینار مطرح شده، بیان گردید می توان به دنبال ایجاد یک فیلم دیگر برای پاسخ به این سؤالات بود. حتی می توان تا آنجا پیش رفت که یک وبینار زنده  Q&A دیگر برای کسانی که تشنه یادگیری هستند ایجاد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *