گوگل ترندز ( Google Trends ) چیست؟ – آموزش گوگل ترندز ( Google Trends )

گوگل ترندز ( Google Trends ) چیست؟ - آموزش گوگل ترندز ( Google Trends )

گوگل ترندز ( Google Trends ) یک ابزار جستجو آنلاین است که به کاربران اجازه می دهد تا اغلب کلمات کلیدی، موضوعات و عباراتی که در موتور جستجوی گوگل مورد پرسش و جستجو قرار گرفته اند را مشاهده کند. گوگل ترندز ( Google Trends ) انجام تجزیه و تحلیل جستجوهای Google محاسبه تعداد جستجوهای انجام شده نسبت به تعداد کل جستجوها در زمان مشخص و بر اساس ناحیه مکانی یا کشور خاص را بر عهده دارد. از گوگل ترندز ( Google Trends ) می توان برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی و همچنین مقایسه کردن با کلمات کلیدی دیگر و یافتن بهترین کلمه کلیدی استفاده کرد. همچنین گوگل ترندز ( Google Trends ) میزان علاقه مندی یک کلمه یا عبارت را در دوره زمانی خاص نشان می دهد.

گوگل ترندز ( Google Trends ) این امکان را به شما می دهد که تا حداکثر پنج کلمه یا موضوع را به طور همزمان بررسی و یا آنها را با هم مقایسه کنید. نتایج در یک نمودار گرافیکی نمایش داده می شود که می توانید این نتایج را به صورت خروجی فایل CSV ، اکسل و دیگر برنامه های صفحه گسترده تهیه نمایید.

چرا باید از  گوگل ترندز ( Google Trends ) استفاده کرد؟

گوگل ترندز ( Google Trends ) می تواند برای معرفی بهتر و سریعتر کسب و کار شما در موتور جستجوی گوگل مفید باشد. به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید قطعا به دنبال این خواهید بود که کدام کلمه کلیدی مناسب است و بیشتر جستجو می شود با مقایسه کلمات کلیدی مشابه آن می توانید کلمه کلیدی مناسب (کلمه کلیدی که بیشترین جستجو توسط کاربران را دارد) پیدا کنید.

نکته : گوگل ترندز میزان جستجو را نشان نمی دهد بلکه براساس میزان محبوبیت عبارت یا کلمه کلیدی به آن از ۰ تا ۱۰۰ نمره می دهد.

به عنوان مثال در تصویر زیر می توانید نتایج مقایسه بین ۳ کلمه کلیدی “فروشگاه انلاین” ، “فروشگاه اینترنتی” ، “فروشگاه مجازی” را مشاهده نمایید.

صفحه اصلی گوگل ترندز

از این نمودار ها می توانید نتیجه گیری کنید که در دوره های زمانی کدام کلمه کلیدی بیشتر در گوگل جستجو شده است و از این اطلاعات برای تشخیص بهترین کلمه کلیدی جهت هدایت بیشتر کاربران به سمت وب سایت خود استفاده نمایید.

نحوه یافتن و مقایسه کلمات کلیدی در گوگل ترندز ( Google Trends )

برای شروع کافیست عبارت Google Trends را در گوگل جستجو و بر روی اولین گزینه در نتیجه جستجو کلیک نمایید ویا مستقیما آن Google Trends را در آدرس بار مرورگر قرار دهید تا وارد صفحه گوگل ترندز شوید.

در صفحه ای که وارد می شوید می توانید کشور و همچنین کلمه کلیدی مورد نظر خود را در فیلد مشخص شده ثبت کنید علاوه بر این در این صفحه می توانید آماری از کلماتی که اخیرا بیشترین جستجو را در گوگل داشته اند، جدید ترین اخبار و اطلاعات آماری،  را مشاهده نمایید.

در بخش شماره ۱ می توانید کشور مورد نظر خود را انتخاب نمایید. همچنین می توانید مقایسه را به تمامی کشور ها جهان محدود کنید.

در بخش شماره ۲ نیز باید عبارت و یا کلمه مورد نظر خود را درج نمایید.

درج عبارت و کلمه کلیدی در گوگل ترندز

بخش شماره ۳

کلماتی که انتخاب کرده اید نمایش داده می شوند

بخش شماره ۴ :

با کلیک بر روی علامت ( + ) می توانید کلمه جدید اضافه نمایید.

بخش شماره ۵ :

می توانید نتیجه مقایسه را بر اساس موارد زیر تعیین نمایید.

  • موقعیت جغرافیایی : انتخاب کشور مورد نظر و یا مقایسه در بصورت جهانی یا worldwide
  • بازه زمانی : انتخاب بازه زمانی بر اساس زمانهای مشخص شده (یک ساعت، یک روز، ۳۰ روز) یا از سال ۲۰۰۴ به بعد و یا اینکه در محدوده زمانی که بصورت سفارشی مشخص می کنید
  • نوع دسته بندی : مقایسه بر اساس دسته بندی های مشخص شده شامل (هنر و سرگرمی – اتومبیل و وسایل نقلیه – زیبایی و تناسب اندام – کتاب و ادبیات و …)
  • جستجوی وب :  مشخص می کنید که نتیجه مقایسه بر روی کدام سرویس گوگل باشد جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) – جستجوی اخبار (Google News) – جستجوی محصول (Google Shopping) – جستجو در یوتیوب

بخش شماره ۶ :

در این بخش نمودار مقایسه کلمات و عبارات انتخابی بر اساس میزان محبوبیت در بازه زمانی نمایش داده می شود.

بخش شماره ۷ :

این بخش مربوط به تفکیف نتیجه مقایسه بر اساس موقعیت مکانی می باشد.

بخش شماره ۸ :

در این بخش میزان محبوبیت هر کلمه یا عبارت در موقعیت های جغیرافیایی بصورت جداگانه نمایش داده می شود.

بخش شماره ۹ :

در این بخش عبارتهای جستجوی مرتبط با هر کلمه انتخابی نمایش داده می شود.

صفحه نتیجه مقایسه در گوگل ترندز

 

اگر به دنبال ایجاد محتوا در سایت خود هستید و نمی دانید در چه رابطه ای محتوا ایجاد کنید ابزار گوگل ترندز – Google Trends یک ابزار بسیار مفید است که به شما کمک می کند تا با بررسی و مقایسه موضوعات و مطالب مهم موضوع مناسب برای محتوای خود انتخاب نمایید. علاوه بر این، سرویس گوگل آلرتس – google alerts نیز می تواند در پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی به شما کمک زیادی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *