۱۰ نکته جذاب درباره ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای مشاغل کوچک

10 نکته جذاب درباره ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای مشاغل کوچک

اگر شما صاحب کسب و کار کوچکی هستید، دنیای بازاریابی در شبکه های اجتماعی ممکن است برای شما یک سرمایه گذاری چالش برانگیز و ترسناک باشد، اما این نوع بازاریابی یکی از ضروریات در سال ۲۰۱۹ است و واقعا هم ارزشمند است. اما اگر در استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی تازه کار هستید، باید از کجا شروع کنید؟ درست است، میتوانید با به اشتراک گذاشتن لینک وبسایت خود شروع کنید، اما این کافی نیست و باید افراد بیشتری را با کسب و کار خود آشنا کنید. نگران نباشید، در متن زیر به شما چندین نکته ی اساسی درباره ی این نوع بازاریابی را ارائه میدهیم.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده از پلتفرم های شبکه های اجتماعی برای تبلیغ برند و یا محصول شما، جذب مشتری، حمایت، بالا بردن فروش و ترافیک وبسایت شماست.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

با اینکه به نظر میرسد بازاریابی در شبکه های اجتماعی به معنای تولید محتوا برای پلتفرم های شبکه های اجتماعی است، اما موضوع به این سادگی هم نیست. کمپین های بازاریابی در شبکه های اجتماعی هنگامی موفق هستند که با کاربر رابطه ی فعال داشته باشند. نگران نباشید، به شما نشان میدهم که این کار را چگونه انجام دهید.

همچنین بخوانید : تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

آماده هستید؟ در ادامه ۱۰ نکته مهم در این مقاله بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای مشاغل کوچک ارائه شده است.

  • اهداف خود را شناسایی کنید.
  • از صنعت خود الهام بگیرید.
  • رقابت خود را بررسی کنید.
  • اکانت “تجاری” در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید.
  • کاربر فعال پیدا کرده و سعی کنید ایشان را بشناسید.
  • محتوای قانع کننده ایجاد کنید.
  • یک تقویم اجتماعی ایجاد کنید تا همیشه سروقت بمانید.
  • به طور مرتب پست ارسال کنید.
  • پاسخ فالوور های خود را بدهید.
  • عملکرد خود را بررسی کنید.

۱ – اهداف خود را شناسایی کنید.

قبل از شروع کردن بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید به طور کامل تحقیق و بررسی کنید و چیزی را که میخواهید از طریق این نوع بازاریابی به دست آورید را شناسایی کنید. اگر تنها میخواهید خود را در شبکه های اجتماعی معروف کنید، مشکلی نیست. اگر میخواهید ترافیک وبسایت خود را بالا ببرید، خوب است. اهداف خود را تعریف کنید و استراتژی های لازم برای دستیابی به آن اهداف را تعیین کنید.

اهداف در بازاریابی شبکه های اجتماعی

هنگامی که استراتژی های لازم برای رسیدن به اهداف بازاریابی در شبکه های اجتماعی را تعبیه کردید، یک راهنمای همیشگی برای رسیدن به اهداف خود خواهید داشت. برای رسیدن به این اهداف باید قدم هایی بردارید، بنابراین داشتن یک برنامه ی مناسب به شما در رسیدن به این اهداف کمک کرده و به شما راه صحیح و قدم های بعدی را نشان خواهد داد.

۲ – از کسب و کار خود الهام بگیرید.

به منظور ایده گرفتن برای کسب و کار خود و استفاده از خدمات بازاریابی در شبکه های اجتماعی ، تحقیقات گسترده ای در زمینه ی بازاریابی در سطح اینترنت انجام دهید. برای مثال، هشتگ هایی با مضمون صنایع خاص در اینستاگرام و توییتر را سرچ کرده و ببینید چه ایده هایی به شما میدهند. اینگونه، به پست های زیادی دسترسی پیدا کرده و بزرگان صنایع و اینفلوئنسرها را شناسایی میکنید، این تحقیقات کمک بزرگی برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی شما خواهند بود.

در زمینه ی فیسبوک، در یک گروه کسب و کار عضو شده و گفتگوها و پست ها را به دقت زیر نظر بگیرید. اینگونه متوجه میشوید که مخاطبان صفحات شما به چه محتواهایی علاقه مند بوده و چه چیزهایی را به اشتراک میگذارند. اگر متوجه شدید که برند خاصی مورد توجه مخاطبان شماست، میتوانید روی آن تمرکز کنید تا جلب توجه کنید.

آیا موضوعی در مورد کسب و کار خود میبینید که زیاد در موردش صحبت نشده است؟ پس از این فرصت استفاده کنید و به عنوان یک خبره، خودتان گفتگو را آغاز کنید. هشتگ های کسب و کار خود را ایجاد کنید تا مخاطبان و اینفلوئنسرها متوجه آنها شوند، و در موردشان صحبت کنند. گاهی صحبت نکردن در مورد موضوع خاصی در مورد کسب و کار شما، به شما فرصت خوبی برای دیده شدن میدهد.

۳ – رقبای خود را بررسی کنید.

اگر در زمینه ی انواع بازاریابی در شبکه های اجتماعی تازه کار هستید، بهتر است به عنوان قدم اول، رقبای خود که در زمینه ی فعالیت شما حرفه ای تر هستند را شناسایی کنید. از آنها برای ایده گرفتن برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید، پست های ارسالی ایشان در صفحات اجتماعی مختلف را بررسی کنید و ببینید که در هفته چند پست میگذارند.

این بررسی ها به معنای کپی کردن تمامی ایده ها و استراتژی های بازاریابی رقبایتان نیست، اینگونه فقط باید برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی خود ایده بگیرید و متوجه شوید که چگونه صنعت خود را سرپا نگه دارید.

۴ – اکانت “تجاری” در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید.

اگر هنوز این کار را انجام ندادید، در اولین فرصت اکانت خود در شبکه های اجتماعی را به اکانت “تجاری” تغییر دهید. اینگونه گزینه های زیادی برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای شما به دست خواهد آمد.

برخی از مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی، امکان تجزیه و تحلیل پست های اکانت شما (اطلاعات بیشتر در ادامه) و همچنین استفاده از تبلیغات پولی برای بازاریابی شماست. این یک گزینه ی عالی برای کمک به ایجاد آگاهی در برند شماست.

اکانت های تجاری/برند در شبکه های اجتماعی در بیشتر پلتفرم ها، مانند  فیسبوک، اینستاگرام ، توییتر، لینکداین و پینترست وجود دارند.

همچنین بخوانید : استراتژی ها و راهکارهای فروش در اینستاگرام

۵ – کاربر فعال پیدا کرده و سعی کنید ایشان را بشناسید.

اگر تحقیقات خوبی در رابطه با تکنیکهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی انجام دهید متوجه میشوید که مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی به دنبال چه چیزهایی هستند. احتمالا متوجه شده اید که مخاطبانی که در اینستاگرام فعال هستند، اغلب در فیسبوک و توییتر هم فعالیت دارند. حواستان باشد که فعالیتتان در شبکه های اجتماعی بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقاتتان باشد. اگر مخاطبانتان بیشتر در اینستاگرام فعال هستند، سعی کنید تا بیشتر در اینستاگرام فعال باشید و جلب توجه کنید، نه در شبکه های اجتماعی که مخاطبان فعالی ندارد. اما در کل، بهتر است که در تمامی شبکه های اجتماعی فعالیت کنید.

بخشی از پروسه ی شناخت مخاطبان، دانستن این است که ایشان چه شخصی نیستند و چه ویژگی های اخلاقی ندارند. برای مثال، اگر شما محصولات مرتبط با کودک و نوجوان میفروشید، عجیب است که پستی در مورد ماشین bmw بگذراید، زیرا مخاطبان شما نه به آن احتیاج دارند و نه حتی یک ماشین bmw از نزدیک دیده اند!

اگر اطلاعات بیشتری از مخاطبان خود میخواهید، پس شانس به شما رو کرده است! مطالعات متعددی وجود دارد که به شما کمک می کند تا درک بهتری از تعداد مخاطبان خود داشته باشید.

۶ – محتوای قانع کننده ایجاد کنید.

حالا نیاز است که اطلاعاتتان از صنعت خود را با اطلاعاتی که از تحقیقات بدست آورده اید را ترکیب کنید و در زمینه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی، پست های قانع کننده ایجاد کنید. این پست چه مطلبی جذاب برای لذت بردن مخاطبان است و چه لینکی به آخرین مقاله ی وبلاگتان برای به اشتراک گذاشتن پیشرفت های جدید در صنعت شما، باید همیشه جذاب و مرتبط باشد.

البته که نیازی نیست همیشه همه ی کارها را خودتان انجام دهید. اگر خبری در مورد صنعت شما منتشر شده، دودل نباشید و آن را به اشتراک بگذارید، حتی اگر منبع اخبار خودتان نیستید. اینگونه مخاطبان شما متوجه میشوند که میتوانند به شما و اخبارتان اعتماد کنند.

تولید محتوای قانع کننده یکی از مطمئن ترین راه ها برای جلب توجه مخاطبان است، اما اینکار ساده نیست! برای تولید محتوا وقت بگذارید و پست های خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. به منبع الهام نیاز دارید؟ از تعطیلات خاص و روزهای خاص برای ارسال تاثیرگذار پست های خود استفاده کنید.

چگونه محتوای قانع کننده ایجاد کنیم؟

وقتی پای تولید محتوا به میان می آید، باید چیزهای زیادی را بدانید، از سایز عکس های ارسالی گرفته تا استفاده از ابزارهای رایگان شبکه های اجتماعی. اما چون این پروسه کمی خسته کننده است، ما اطلاعات کافی در زمینه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی و ارسال پست در این شبکه ها را برای شما جمع آوری کرده ایم.

به منبع الهام بیشتری نیاز دارید؟ میتوانید برای بهبود بازاریابی در شبکه های اجتماعی از انواع نرم افزارهای ساخت تصاویر و ترول مانند Imgur استفاده کنید. استفاده از این نرم افزارها آسان و لذتبخش است، اما این نرم افزارها بهترین راه های ممکن برای بهبود بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیستند. گاهی حتی بهترین ترول ها هم میتوانند تاثیر بدی داشته باشند!

راه دیگر برای اطمینان از جدید و مرتبط بودن محتوای خود، رعایت بهترین شیوه های رسانه های اجتماعی است. خوشبختانه، ما راهنمایی های خوبی در زمینه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی داریم که میتوانند برای شما مفید باشند.

۷ – یک تقویم اجتماعی ایجاد کنید تا همیشه سروقت بمانید.

هیچکس نمیتواند یک شبه و حتی در چندماه در زمینه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. فهمیدن این که کدام روش درست است و کدام روش غلط، نیازمند زمان است. و حالا که میخواهید مطالب زیادی ارسال کنید باید برنامه ریزی داشته باشید. در این بخش، تقویم رسانه های اجتماعی به کار می آیند.

تقویم رسانه های اجتماعی به شما کمک میکند تا متوجه شوید، چه پست هایی در کدام شبکه های اجتماعی و چه وقت، ارسال شده اند. بهتر است که سعی کنید هر ماه برای محتواهای خود برنامه ریزی کنید، البته که این روش همیشه هم کارساز نیست. بهتر است که در زمینه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی، همیشه مطالب بیشتری نسبت به آنچه پست میکنید و نه بیش از حد نیاز، در دسترس داشته باشید.

برای این هدف، میتوانید از یک صفحه از برنامه ی اکسل برای ردیابی پست های شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. اگر بیشتر بررسی کنید، برنامه های بهتری هم برای کمک به برنامه ریزیتان پیدا خواهید کرد:

Hootsuite : هوت سوییت، یک ابزار مدیریت بازاریابی در شبکه های اجتماعی است که پست های شما را برنامه ریزی میکند و امکانات دیگری هم دارد. این برنامه همچنین یک پلتفرم عالی برای نظارت بر رسانه های اجتماعی است و تجزیه و تحلیل های خوبی را برای دیدن نحوه ی عملکرد پست های شما فراهم می کند. این برنامه تقریبا هیچوقت از کار متوقف نشده و شما میتوانید از نسخه ی رایگان سی روزه هم استفاده کنید.

Buffer : این برنامه هم یک ابزار مدیریت بازاریابی در شبکه های اجتماعی دیگر است که به شما امکان برنامه ریزی، مانیتور کردن و تحلیل های خوبی از پست های ارسالی شما میدهد. میتوانید از نسخه ی هفت روزه ی رایگان این برنامه استفاده کنید تا ببینید به دردتان میخورد و یا نه.

۸ – به طور مرتب پست ارسال کنید.

اینکه همه چیز تحت کنترل شماست به این معنا نیست که میتوانید روزانه یازده پست در فیسبوک آپلود کنید. در حقیقت، ارسال بیش از اندازه ی مطالب، باعث میشود تا مخاطبان شما را به علت ارسال اسپم آنفالو کنند. به جای تمرکز روی کمیت پست ها در بازاریابی در شبکه های اجتماعی، روی کیفیت تمرکز کنید.

تعداد پستهای مناسب

همچنین بخواهید : بهترین زمان پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی

۹ – پاسخ فالوور های خود را بدهید.

فکر میکنید که با ساخت، برنامه ریزی و ارسال محتوا کارتان در زمینه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی به پایان رسیده است؟ دوباره در موردش فکر کنید! باید بتوانید در حد امکان با مخاطبان خود در ارتباط باشید. در ارتباط بودن با مخاطبان فواید زیادی دارد.

میان شما و مخاطبان اعتماد ایجاد میکند.
دیگران را به تعامل هرچه بیشتر دعوت میکند.
نشان میدهد که شما فعال بوده و در شبکه های اجتماعی به مخاطبان جواب میدهید.
می تواند یک منبع فوق العاده از داده ها، درخواست ویژگی ها و بازخورد های اضافی باشد.
و همه ی اینها رایگان هستند!

رسانه های اجتماعی همچنین مکانی فوق العاده برای ارائه پشتیبانی به مشتری هستند. کاربران چه به شما دسترسی داشته باشند و چه خیر، پیوسته در حال صحبت در مورد شما هستند و این صحبت ها همیشه هم مثبت نیستند. شما میتوانید از طریق رسانه های اجتماعی به مخاطبان خود گوش دهید، مسائل را اصلاح کنید و با کوپن های تخفیف در شبکه های اجتماعی ایشان را سورپرایز کنید و بازاریابی در شبکه های اجتماعی خود را بهبود دهید.

۱۰ – عملکرد خود را بررسی کنید.

استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیزی نیست که شما یک شبه در آن خبره شوید. بازاریابی در شبکه های اجتماعی میتواند نوعی آزمایش و خطا برای شما باشد. با بررسی عملکرد خود در شبکه های اجتماعی، شما متوجه خواهید شد که چه محتواهایی برای صنعت شما مناسب بوده و چه محتواهایی نامناسب. خوشبختانه، مشاهده عملکرد پست های شما با تجزیه و تحلیل داخلی که بسیاری از شبکه های اجتماعی برای حساب های تجاری ارائه می دهند، کار سختی نیست.

با مشاهده ی تجزیه و تحلیل پست های رسانه های اجتماعی خود، شما خواهید دید که چه نوع محتوایی برای مخاطبانتان جذاب است. با استفاده از آماری که از پست های قبلی خود دارید، می توانید استراتژی رسانه های اجتماعی خود را با توجه به پست های موفق، تغییر دهید. این تطبیق پذیری به شما کمک میکند تا به طور مداوم تلاش های بازاریابی در شبکه های اجتماعی خود را بهبود ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *