تکنولوژی و روش های جدید طراحی و ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی

تکنولوژی و روش های جدید طراحی و ساخت سایت برای فروشگاه اینترنتی
تکنولوژی و روش های جدید طراحی و ساخت سایت برای فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی یکی از معضلاتی است که افراد در زمینه ی بازاریابی امروزه با آن دست و پنجه نرم می کنند. این که بدانید روش های جدید طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی کدامند کمی دشوار است زیرا این مسئله مانند سایر زمینه ها، هر روز دچار دگرگونی و پیشرفت می شود. در این مقاله تلاش شده است تا با روش های جدید طراحی سایت مثل سایت ساز ها، سیستم مدیریت محتوا و… آشنا شوید.


اهمیت سایت و سایت ساز ها

اهمیت سایت و سایت ساز ها

سایت سازها و فروشگاه سازها امروزه اهمیت خاصی پیدا کرده اند اما چرا؟ در زمینه ی کسب و کار نیز تکنولوژی تا به اینجای کار نقش خود را به خوبی ایفا کرده است و دنیای دیجیتال هر روز ما را شگفت زده می کند. مسیر و روند پیشرفت در زمینه ی کسب و کار با گذشته تفاوت زیادی پیدا کرده است. امروزه هر کسب و کاری که قصد موفقیت داشته باشد و بخواهد در حوزه ی خود به شماره ی یک تبدیل شود، ناگزیر است تا در کنار فعالیت خود، از دنیای دیجیتال و مجازی نیز استفاده کند. حتی امروزه تعداد شمار کسب و کارهایی که تماما روی بستر دنیای مجازی ساخته شده و کسب درآمد میکنند افزایش پیدا کرده است. شما برای پیشرفت در مسیر کسب و کار خود بدون شک به مبحث طراحی سایت خواهید رسید. سایت ها نقش بزرگی در زمینه ی توسعه ی کسب و کار شما دارند. شما میتوانید برای راه اندازی سایت خود از روش هایی مثل برنامه های سایت ساز، سی ام اس و… استفاده کنید.

اهمیتی ندارد که شما در چه حوزه ای مشغول به فعالیت هستید. سایت شما می تواند یک سایت تبلیغاتی باشد. می تواند تنها فعالیت شما را معرفی کند و راه ارتباط دیگری برای شما و مشتریانتان باشد. همچنین ممکن است قصد داشته باشید یک سایت خبری ایجاد کنید و مسیر متفاوتی را پیش بگیرید. و در نهایت ممکن است بخواهید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید. خرید از فروشگاه های اینترنتی به همان اندازه که خرید از فروشگاه های واقعی لذت دارد، جذاب خواهد بود.

اصول طراحی سایت

اصول طراحی سایت

اصول طراحی سایت

برای انجام درست هر کاری لازم است تا اصول آن را بیاموزید. طراحی سایت با استفاده از روش سایت ساز یا کد نوشتن و… نیازمند رعایت اصول خاصی است. در ادامه اصول اولیه که برای طراحی سایت باید آن ها را بدانید، بازگو می کنیم.

۱-انتخاب هاست مناسب: هاست فضای کسب و کار شما در سایت شما خواهد بود. به این معنا که تمامی آنچه که شما قصد دارید در سایت خود بارگذاری کنید، در این فضا قرار می گیرد. در هنگام طراحی سایت با توجه به نوع فعالیت خود، هاست مناسب را برای سایت خود خریداری کنید.

۲-انتخاب دامنه ی کاربردی: دامنه همان آدرس سایت شما بدون پسوند است. پسوند ها شامل؛ ir, com, org و موارد دیگر میشوند که با توجه به نوع کاربری سایت مشخص می گردد. در هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی به این نکته توجه کنید که دامنه ی شما اگر با نوع فعالیت شما همخوانی داشته باشد یا نام برند شما را بیان کند، نتیجه ی بهتری در پی خواهد داشت. چه با سایت ساز قصد ساخت سایت خود را داشته باشید چه با کد نویسی، دامنه و هاست شما یکی خواهد بود.

۳-استفاده از قالب مناسب: شما می توانید از هر نوع قالبی که مد نظر داشتید برای ایجاد سایت خود استفاده کنید. البته فراموش نکنید که قالب مرتبط با سایت شما، روی کسب و کار شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت. برای مثال اگر کسب و کار شما در زمینه ی وسایل ورزشی است، بهتر است از قالب ورزشی استفاده کنید. سایت ساز ها و سی ام اس ها، قالب های متنوعی و قالب های آماده زیادی را به شما عرضه می کنند.

اصول طراحی سایت

۴-بهره گیری از نوین ترین افزونه ها: هر چقدر هم که شما هزینه ی بالایی برای هاست و دامنه ی خود بپردازید یا قالب های گران قیمت را خریداری کنید و یا از بهترین سایت ساز ها استفاده کنید، تا زمانی که افزونه های درستی نداشته باشید، راه به جایی نخواهید برد. استفاده از به روز ترین افزونه ها در سایت شما می تواند سایت شما را دگرگون کند.

برای طراحی سایت می توانید از چند روش استفاده کنید. کد نویسی، سایت ساز ها و سی ام اس از این روش ها هستند. این که کدام روش بیشتر برای شما کارایی داشته باشد به عواملی بستگی دارد که شامل؛ هدف سایت، سلیقه ی شما، میزان هزینه ی اولیه، نوع دامنه و هاست مورد استفاده و… می باشند. در ادامه به این روش ها که می توانید با کمک آن ها نسبت به طراحی سایت اقدام نمایید اشاره می کنیم.

کدنویسی برای طراحی سایت

کدنویسی برای طراحی سایت

کدنویسی برای طراحی سایت

طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی با کمک کدنویسی:

اولین و قدیمی ترین روش از میان روش های طراحی سایت و برنامه نویسی، کد نویسی می باشد. کد نویسی پایه و اساس به وجود آمدن پلتفرم های دیگر مثل برنامه های سایت ساز و سی ام اس ها می باشد. کد نویسی امری پیچیده و تخصصی بوده که نیازمند داشتن مهارت و تسلط کافی می باشد. در نظر داشته باشید طراحی سایت با کمک کد نویسی، دشواری های بیشتری نسبت به روش های دیگر دارد. اگر قصد دارید از این روش استفاده کنید، به شما پیشنهاد می شود که به جای اقدام به صورت فردی، این کار را به یک تیم برنامه نویس بسپارید. در این صورت میتوانید از پشتیبانی آن تیم نیز بهره مند شوید. یک تیم برنامه نویس که قبلا نیز در این زمینه فعالیت داشته اند، با تجربه ی بیشتری نسبت به طراحی سایت شما اقدام می نمایند. در نتیجه بسیاری از مشکلاتی که هنگام کدنویسی ممکن است به آنها برخورد کنید، برای این تیم وجود ندارد.

طراحی سایت با کد نویسی

استفاده از کد نویسی برای طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی مزایا و معایبی دارد. در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

مزیت های طراحی سایت با کدنویسی:

الف: اگر برای طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی از برنامه نویسی استفاده کنید، سایت شما از قالب گرفته تا پلاگین ها، همه چیز اختصاصی برای شما و طبق خواسته ی شما توسط تیم برنامه نویس نوشته می شود. در نتیجه میزان رضایت شما از سایت نسبت به سایر روش های دیگر بالاتر خواهد بود. هنگام استفاده از سایت ساز ها و سی ام اس ها، شما در انتخاب قالب و سایر ویژگی ها محدودیت خواهید داشت.

ب: مسئله ی امنیت: سایر روش های طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی، هرچند که کار شما را راحت تر می کنند، اما ممکن است امنیت کار شما را پایین بیاورند. برای مثال هنگام استفاده از پلاگین ها در پلتفرم های مختلف، ممکن است یک بدافزار را به اشتباه وارد سایت خود کنید و مسیر برای هک شدن سایت شما هموار گردد. این مورد هنگام برنامه نویسی به حداقل میرسد. زیرا که تیم برنامه نویسی که شما استخدام کرده اید، امنیت را به هنگام طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته و خطرات برای سایت به کمترین میزان ممکن خواهد رسید.

معایب طراحی سایت با کدنویسی:

الف: این نکته را فراموش نکنید که سپردن کار به یک تیم برنامه نویس، بر خلاف استفاده از سایت ساز ها، ممکن است برای شما هزینه ای بیش از حد تصورتان در پی داشته باشد و شما برای تهیه ی آن کمی با مشکل رو به رو شوید. طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی با کمک تیم برنامه نویس، به افرادی که بودجه ی بالایی برای شروع کار ندارند، توصیه نمی شود.

ب: درگیری و صرف زمان: اگر وقت زیادی در اختیار ندارید، سمت طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی با کمک برنامه نویسی نروید. این روند مانند استفاده از دیگر روش های جدید طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی نخواهد بود. شما باید دائما با تیم خود در ارتباط باشید و قدم به قدم جلو بروید. کد نویسی ابدا به آسانی استفاده از فروشگاه ساز ها و سی ام اس ها نیست.


استفاده از CMS برای طراحی سایت

استفاده از CMS برای طراحی سایت

دومین روش پر کاربرد در طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی استفاده از سیستم های مدیریت محتوا می باشد که با اصطلاح CMS نیز شناخته می شوند. این روش نیز مانند روش قبلی در طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی طرفداران خاص خود را دارد. استفاده از سیستم های مدیریت محتوا برای طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی نسبت به کدنویسی ها با تفاوتی هایی روبرو است. در ابتدا باید به تعریف این سیستم پرداخت و تا حدی با طرز کار آن آشنا شد. در این صورت است که شما می توانید بهترین مسیر طراحی سایت را برای خودتان انتخاب کنید.

اولین تفاوت سیستم های مدیریت محتوا با برنامه نویسی سایت ها در شیوه ی تحویل یک سایت به شماست. این سیستم ها مانند برخی فروشگاه ساز ها و سایت ساز ها تعدادی نرم افزار هستند و شما با استفاده از آن ها یک سایت تقریبا آماده شده را از آن ها تحویل خواهید گرفت. قرار دادن انواع مطالب و یا عکس و ویدیو و یا هر چیز دیگری در این سایت ها به عهده ی خود شما خواهد بود. پلتفرم های متفاوتی پیش روی شما قرار دارند که شما می توانید با کمک آنها نسبت به طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی خود اقدام نمایید. تنوع این پلتفرم ها تقریبا بالا می باشد پس بهتر است قبل از هرگونه انتخاب نهایی خوب به مزایا و معایب هر یک بیندیشید. در درجه ی اول فراموش نکنید که خود پلتفرم های سی ام اس به دو دسته اشتراکی و غیر اشتراکی تقسیم می شوند. اشتراکی بودن به معنای پرداخت هزینه برای استفاده از آن پلتفرم است. ممکن است از شما خواسته شود تا در ازای استفاده از آن پلتفرم مبلغی را به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت نمایید. این به انتخاب خود شما بستگی دارد. از معروف ترین و کاربردی ترین پلتفرم های سی ام اس اشتراکی میتوان به؛ Squarespace، Weebly، Wix و… اشاره کرد. خود این بستر ها نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

وردپرس

مهم ترین تفاوت موارد نام برده شده در این است که پلتفرم Wix برای ایجاد تغییرات در کد های HTML را به خوبی پشتیبانی می کند. در صورتی که چنین ویژگی هنگام طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی با کمک دو پلتفرم دیگر وجود ندارد. کار اصلی این پلتفرم ها این است که مسیر راه اندازی یک سایت را برای شما هموار کنند. در صورتی که کد نوشتن یکی از کارهای نسبتا سخت محسوب می شود. پس منطقی است که شما نتوانید در کد های این پلتفرم ها تفاوت چندانی ایجاد کنید. سایت ساز ها که در ادامه به آنها اشاره می کنیم نیز همین ویژگی را دارند.

نوع دوم سی ام اس ها که در کنار سایت ساز ها، جز محبوب ترین روش های جدید طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی هستند، پلتفرم های غیر اشتراکی بوده که گاها به عنوان پلتفرم های رایگان نیز شناخته می شوند. شاید در ابتدا کلمه ی رایگان این ذهنیت را به شما منتقل کند که همه چیز در هنگام استفاده از این پلتفرم ها رایگان است. در صورتی که به معنای واقعی کلمه، همه چیز رایگان نیست. این پلتفرم ها تنها به شما اجازه می دهند که طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی و راه اندازی آن روی سرور خود شما باشد. برای استفاده از برخی از امکاناتی که این پلتفرم ها ارائه می دهند، لازم است تا هزینه ای بپردازید. برای مثال، قالب ها، افزونه ها و پلاگین های متفاوتی وجود دارند که برای استفاده کردن از آنها باید هزینه پرداخت نمایید. از معروف ترین پلتفرم های غیر اشتراکی می توان به؛ Joomla، Drupal، WordPress و… اشاره کرد. وردپرس از معروف ترین پلتفرم های محبوب در روش های جدید طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی بوده که نسبت به پلتفرم های دیگر، اعتبار بیشتری دارد. اصلی ترین عوامل این امر، ارائه ی امکانات متفاوت و متنوع به کاربران و راحتی کار با این پلتفرم می باشد.

جوملا

مزایا استفاده از پلتفرم های سی ام اس را در ادامه بررسی می کنیم:

-احتیاجی به کدنویسی نیست:  شما به هیچ عنوان نیاز ندارید تا کدنویسی بلد باشید. طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی با کمک سی ام اس ها بسیار راحت تر از گذشته شده است. همه چیز آماده شده است. شما تنها باید مطالب خود را بارگذاری نمایید.

-پلاگین های متنوع: پلاگین یا افزونه ها به شما کمک می کنند تا ویژگی های جانبی متنوعی را به سایت خود اضافه نمایید. این امکانات در فروشگاه هر پلتفرم سی ام اس وجود دارد. افزونه های پلتفرم های سی ام اس بسیار متنوع هستند و شما به راحتی می توانید آنچه که نیاز دارید برای سایت خود اعمال کنید. وردپرس از بهترین پلتفرم ها در زمینه ی پلاگین های متنوع محسوب می شود.

-وجود افزونه های مربوط به سئو: سئو سایت از مهم ترین بخش طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی محسوب می شود. سایت شما و مطالب شما باید سئو شده باشند تا شما بتوانید جایگاه مناسبی در موتور جست و جوی گوگل به خود اختصاص دهید. افزونه های سئو در این مسیر به شما کمک خواهند کرد و تا حد زیادی می توانند از نگرانی شما در این باره بکاهند. سایت ساز ها در این زمینه مانند وردپرس قابلیت کمک به شما را ندارند.


استفاده از سایت ساز ها و فروشگاه سازها مانند پوپش

استفاده از سایت ساز ها و فروشگاه سازها مانند پوپش

سایت ساز ها: سایت سازها تقریبا جز روش های جدید طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی به شمار می آیند. اگر در ذهن شما نیز این سوال ایجاد شده است که سایت ساز چیست، به شما توصیه می شود تا ادامه ی این مطلب را مطالعه کنید تا با این موضوع به صورت کامل آشنایی پیدا کنید.

طراحی فروشگاه اینترنتی

اگر قصد راه اندازی یک سایت را داشته باشید باید بدانید در درجه ی اول شما باید ظاهر سایت را طراحی کنید و سپس به سراغ سایر بخش های اصلی سایت بروید. اما باید بدانید ساخت یک سایت نیز در حوزه توانایی های همه ی افراد نیست و اشخاص بسیاری هستند که نمی توانند سایت خود را راه اندازی کنند. یکی از مسیر های هموار پیش روی شما استفاده از سایت ساز ها می باشد. سایت ساز ها  به دو دسته ی رایگان و هزینه دار تقسیم می شوند. شما می توانید به دلخواه خود از هر کدام یک از این موارد استفاده کنید. این که کدام یک را انتخاب کنید به نوع کاربری سایت شما بستگی دارد. همچنین برخی از فروشگاه ساز ها امکاناتی دارند که ممکن است شما به دنبال آن باشید. در نتیجه استفاده از آن به شما کمک بزرگی خواهد کرد. سایت ساز ها و فروشگاه ساز ها از بهترین روش های جدید طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی به حساب می آیند.

یک سایت ساز رایگان لزوما یک سایت ساز بی کاربرد نیست. بسیاری از سایت ساز ها در عین رایگان بودن، خدمات خوبی را به کاربر خود ارائه می دهند. شما می‌ توانید از دو روش از فروشگاه سازها استفاده کنید. میتوانید با چند جست و جوی ساده در اینترنت، یک وب سایت که این کار را به رایگان برای شما انجام میدهد انتخاب کنید. در کنار این مسیر، شما می توانید از نرم افزار هایی که در این زمینه فعالیت می کنند استفاده کنید.

استفاده از فروشگاه ساز ها در امر طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی چندین مزیت به همراه دارد که عبارتند از:

الف-عدم نیاز به کد نویسی: سایت زدن به روش قدیمی معمولا کابوس افرادی است که به دنبال طراحی سایت هستند. کدنویسی مهارتی تخصصی محسوب میشود که صرفا یک برنامه نویس باید آن را انجام دهد. اما شما چند نفر را میشناسید که برای طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی خود، خودشان دست به کد نوشتن زده باشند؟ روش های جدید طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی این دردسر را ندارند. در استفاده از برنامه های سایت ساز یا وبسایت هایی که این کار را انجام می دهند، شما نیاز به هیچ کدی نخواهید داشت.

ب-بدون صرف هزینه ی زیاد: استفاده از فروشگاه ساز ها هزینه ی چندانی برای شما به دنبال نخواهد داشت. به راحتی می توانید سایت ساز خود را انتخاب کرده و بدون نگرانی در مورد هزینه های زیاد به طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی برای خود اقدام کنید. سایت ساز و فروشگاه ساز پوپش بهترین گزینه برای افرادی است که بودجه ی کمی دارند.

ج-صرف مدت زمان اندک: با کمک سایت ساز ها و فروشگاه ساز ها شما به راحتی قادر خواهید بود تا نسبت به طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی در کمترین زمان ممکن اقدام کنید. سرعت کار در استفاده از این موارد آنچنان بالاست که شما در عرض ۴۸ ساعت و حتی کمتر می توانید طراحی سایت اینترنتی خود را به اتمام برسانید.

مطلب مرتبط : ۱۰ سایت ساز و فروشگاه ساز برتر در سال ۱۴۰۰

اهمیت اطلاع از روش های جدید طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

روش های جدید طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی در این مقاله بررسی شد. به شما توصیه می کنیم قبل از شروع کار با هر کدام از روش های بیان شده، از بازار کار خود مطمئن شوید. شروع یک کار بدون این که ستون های محکمی برای ادامه ی فعالیت شما وجود داشته باشد، بدون شک با شکست مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *